‘Duivelskunstenaar’ Doeve
Soms heb je van die tentoonstellingen waar je de tijd vergeet en uiteindelijk vol inspiratie weer naar buiten stapt. Het Persmuseum in Amsterdam presenteert in kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae zo’n expositie: een verrassend overzicht van het werk van kunstenaar Eppo Doeve. Ook wie hem niet (meer) kent, raakt na het zien van Doeves werk in de ban. De in zijn tijd superberoemde illustrator tekende razendsnel en als het zo uitkwam ook met twee handen tegelijk of zelfs op z’n kop. Hij was enorm veelzijdig en had een uitzonderlijke manier van werken. Niet voor niets werd hij ook wel ‘duivelskunstenaar’ genoemd.
Geniale graficus
Eppo Doeve (Bandoeng, 1907 – Amsterdam, 1981) gold een aantal decennia als de bekendste en meest veelzijdige Nederlandse graficus van zijn tijd. Gedurende zijn leven was hij enorm populair; behalve als TV-personality maakte de kunstenaar zich in de jaren negentienvijftig tot -zeventig geliefd met onder andere prachtige reclame-affiches en boekomslagen. Hij tekende posters voor onder andere Artis, de Rai, Heineken en Philips. Het bekendst zijn waarschijnlijk de door hem ontworpen bankbiljetten: kunstwerken in ieders portemonee!
Veelzijdig talent
‘Hij kon alles wat hij wilde, en wilde alles wat hij kon’, zei Alexander Pola over Doeve met wie hij jarenlang een rubriek had in het actualiteitenprogramma Hier en Nu. Tijdens zijn carrière, die bijna een halve eeuw omvatte, maakte Doeve talloze affiches, boekomslagen en illustraties. Hij ontwierp van alles; van postzegels en bankbiljetten tot muurschilderingen en toneeldecors. Grote bekendheid kreeg hij met zijn politieke spotprenten, die gelijktijdig te zien zijn op een aparte tentoonstelling in het Persmuseum zelf (Zeeburgerkade 10, Amsterdam). Net als alles op de tentoonstelling in Arti is ook dit heel ‘oogstrelend’ werk – en gezien de huidige economische situatie ook nog eens opnieuw bijzonder actueel.
Arti en het persmuseum te Amsterdam
De tentoonstellingen in Arti en het Persmuseum brengen voor het voetlicht waar Doeve allemaal toe in staat is geweest. ‘Je hebt tweebenige voetballers, hij was een tweehandige tekenaar’, legt Peter van Straaten uit als hij terugdenkt aan zijn collega. Van Straaten zag ‘duivelskunstenaar’ Doeve verschillende malen live aan het werk, ook tijdens spontane tekensessies in het café. ‘Ik vond die man zo ontzettend virtuoos’.
Eppo Doeve in Arti ‘Hij kon alles wat hij wilde, en wilde alles wat hij kon’ Persmuseum ‘op locatie’ in Arti et Amicitiae, tot en met 14 juli 2013 Rokin 112 Amsterdam Openingstijden: dinsdag tot en met zondag 12.00 – 18.00 uur
‘Crisis in het Persmuseum’ – politieke tekeningen van Eppo Doeve Zeeburgerkade 10 Amsterdam, tot 1 september 2013 Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag 10.00 – 17.00 uur en zondag 12.00 – 17.00 uur
http://www.persmuseum.nl/ http://www.arti.nl / www.eppodoeve.nl