Win het boek De laatste paling
Geen enkele bedrijfstak kent de kunst van het verleiden zo goed als de voedselindustrie, aldus Amerikaanse onderzoeksjournalist Michael Moss. In zijn boek Zout, suiker, vet omschrijft hij hoe voedselproducenten er alles aan doen om ons afhankelijk te houden van zout, suiker en vet. Gaat dat alleen over de Amerikaanse consumenten?
Zout en vet
Geleijnse en van Houten ontdekten dat ook Nederlanders veel te veel zout eten en dat dit lang niet allemaal door de consumenten zelf gestrooid wordt. Tachtig procent van het zout dat we binnenkrijgen komt uit voorbewerkt voedsel. De tweede boosdoener is vet, en ook dit zit in veel producten. Vet verandert flauwe chips in knapperige wondertjes en geeft glans aan droog brood. Daarbij zeggen onze smaakpapillen ook nog eens: ‘hoe vetter hoe liever’.
Aangepast eetpatroon
Zowel Moss als Geleijnse en van Houten hebben ontdekt hoe de voedselindustrie in elkaar steekt en wat er gedaan wordt om de consument te beïnvloeden om ongezonde producten te blijven kopen. Maar wie zich echt in deze verhalen verdiept zal langzaam maar zeker zijn eetpatroon aanpassen.
Win met Zin
Wij mogen vijf exemplaren weggeven van het boek ‘De laatse paling – sterke verhalen over ons eten’ van Geleijnse en van Houten. Ook benieuwd naar de waarheid achter ons eetgedrag? Vul het formulier in en maaks kans op een exemplaar.