BELEEF DE TIJD VAN JE LEVEN
Nieuwe e-bikes gevaarlijk

Nieuwe e-bikes gevaarlijk

Zin-reporter Karin Kuijpers test in de nieuwe Zin een e-bike voor ons. Maar de nieuwe Speed Pedelec, met snelheden tot wel 45 km per uur, zorgt voor gevaarlijke situaties..

‘Het zal niet lang meer duren of ons imago van gezond fietsend landje ligt aan duigen,’ schreef hoogleraar Rudy Westendorp in Zin. Zijn column over ‘vals spelende’ e-bikers zorgde voor veel verontwaardigde reacties. Zin-lezers blijken al op grote schaal over te stappen naar de e-bike die hen verder brengt dan welke andere fiets dan ook. Lekker buiten in de frisse lucht, maar veel minder zwoegen! Klinkt ideaal.

Gevaarlijke situaties

Tijdens het schrijven van het artikel werd er in het nieuws echter flink gediscussieerd over de veiligheid van de e-bike. Jaarlijks belanden namelijk zo’n 9000 e-bikers op de spoedeisende hulp. De ‘normale’ e-bike gaat met 20 km/uur al sneller dan de gewone fietsers, maar de onlangs geïntroduceerde Speed Pedelec haalt snelheden tot wel 45 km/uur. Omdat niemand hier nog aan gewend is, levert dit gevaarlijke situaties op.

De huidige wetgeving stelt dat een e-bike 25 km per uur mag rijden. Als de fiets met trapondersteuning toch harder gaat dan deze snelheid, dan is het volgens de wet een snorfiets of bromfiets. In feite is de Speed Pedelec dus een snorfiets, waar de bestuurder een brommerrijbewijs, een verzekering en kenteken voor dient te hebben. Omdat de Speed Pedelec echter niet van een normale e-bike te onderscheiden is, is de controle hierop erg lastig.

Snelheidsverschillen

Niet alleen is controle lastig, het is ook onveilig op de fietspaden. Normale e-bikes mogen volgens de wet op fietspaden, net als snorfietsen. De Speed Pedelecs gaan echter te hard en zijn daardoor een gevaar voor gewone fietsers. De snelheidsverschillen op de fietspaden, die berekent zijn op fietsers die gemiddeld 15 km per uur rijden, worden te groot en gewone fietsers schrikken ervan.

Volgens De Fietsersbond zou, om risico te verminderen, alles wat harder dan 25 km per uur gaat op de rijbaan moeten. Andere fietsers pleiten voor speciale ‘snelle fietspaden’. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is van mening dat er een oplossing moet komen voor de snelle tweewielers dat leidt tot een integrale aanpak van verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Er moet zeker een duidelijke regelgeving komen want nu zit er een gat in de wet.

We houden de ontwikkelingen voor u in de gaten. Heeft u een e-bike en wat zijn uw ervaringen met de verschillende snelheden?