Rineke Dijkstra naast oude meesters
Met haar beroemde reeks ‘Strandportretten’ brak fotografe Rineke Dijkstra in één keer wereldwijd door. Even bijzonder is haar nieuwe reeks ‘Conversation Piece’: moderne portretfoto’s als tegenhanger van 17e-eeuwse portretten.
Zes jaar na haar afstuderen aan de Rietveld Academie brak Rineke Dijkstra (1957) door met haar ‘Strandportretten’ (1992-1994), waarop jonge mensen in badkleding op het strand vaak wat onzeker de camera in kijken en niet goed weten hoe ze moeten staan. Verandering en het weergeven van iemands persoonlijkheid in één beeld zijn uitgangspunten van haar werk.
Ook in haar nieuwe serie ‘Conversation Piece’, speciaal voor het Frans Hals Museum gemaakt, staan jonge mensen centraal: ze fotografeerde kinderen en pubers om de dialoog aan te gaan met 17e-eeuwse portretten uit de collectie van het museum. Daarbij lette ze op de blik, licht, achtergrond, houding en kleding.
Sinds haar ‘Strandportretten’ heeft Dijkstra niet stilgezeten: ze fotografeerde pas bevallen vrouwen die hun kind tegen zich aan drukten, met bloed besmeurde Portugese stierenvechters, jonge Israëlische soldaten, Engelse puberale schooljongens en jonge Engelse meiden die zich uitdosten voor een avondje stappen.
Ann Demeester (directeur Frans Hals Museum) en kunstcriticus Hans den Hartog Jager geven een toelichting bij de tentoonstelling:
Rineke Dijkstra – Conversation Piece
t/m 28 september
Frans Hals Museum