BELEEF DE TIJD VAN JE LEVEN
Laatste kans: Bébert in Boijmans

Laatste kans: Bébert in Boijmans

De Rotterdamse uitgeverij en galerie Bébert werkte samen met grote namen uit de binnen- en buitenlandse kunstwereld. Tot en met zondag 27 juli is in het prentenkabinet van Boijmans Van Beuningen nog te zien welke resultaten dat opleverde.

De geschiedenis
In 1980 begon Bébert als uitgeverij, die onder meer werk van Nederlandse schrijvers als Jeroen Brouwers en K. Schippers publiceerde. Toen eigenaar zet Pablo van Dijk drie jaar later ging samenwerken met Pandora Tabatabai Asbaghi, begon de uitgeverij zich steeds meer op het uitgeven van zogenoemde kunstenaarsedities te richten: stijlvolle uitgaven waarin beeld belangrijker is dan het geschreven woord. Oftewel: draagbare tentoonstellingen. Bébert werd een uitgeverij én galerie.

De voorkant van een van de ‘kunstenaarsedities’ (1990), boordevol kunst.

De kunst
In het prentenkabinet van museum Boijmans Van Beuningen is de mooiste kunst te zien die Bébert toonde. De kunstenaarseditie ‘Contemporary Archeology’ bijvoorbeeld (oplage: 200), met tientallen werken van de Britse ‘uitvinder van de popart’ Richard Hamilton (die de cover van The Beatles’ ‘White Album’ ontwierp), de Amerikaanse beeldhouwer en schilder Richard Artschwager (die onder meer de twee witte, figuratieve beelden aan weerszijden van de Westersingel maakte) en René Daniëls, die in de jaren zeventig internationale roem vergaarde met experimentele, kleurrijke schilderijen maar door een hersenbloeding op 37-jarige leeftijd zijn carrière niet kon voortzetten.

 

In de uitgave ‘Contemporary Archeology 3’ (1990) is dit werk van Guillaume Bijl te vinden, een Belgische beeldhouwer en installatieunstenaar met een voorliefde voor conceptuele kunst: hij bouwde al eens een matrassenhandel, een veilinghuis en andere bestaande locaties na bij wijze van expositie.

 

Ook in een van de uitgaven te vinden: ‘That’s Life, That’s What All The People Say’ (1985) van de Nederlandse kunstenaar Jan Hendrikse. Hij maakt graag kunst van afval: van kurken tot bierkratten en van muntstukken tot nummerborden. Dit werk is echter een fotocollage (met potlood gesigneerd).

t/m 27 juli te zien
Boijmans Van Beuningen