Laatste kans: Jan Rosseels Belgische Herfst
De Bende van Nijvel zegt Nederlanders misschien niet zo veel, maar bij onze zuiderburen spreekt deze groep Belgische bende die in de jaren tachtig 28 slachtoffers maakte bijzonder tot de verbeelding. In Foam is Jan Rosseels beeldonderzoek naar de groep alleen deze week nog te zien.
De Bende van Nijvel haalde tussen 1982 en 1985 op regelmatige basis de Belgische kranten: ze moordden, verwondden, braken in en pleegden overvallen en diefstallen. De bende werd nooit ontmaskerd, hoewel half mei wel een verdachte werd opgepakt en ook naar hun motieven kan alleen maar gegist worden. Reden genoeg voor documentairefotograaf Jan Rosseel (Brussel, 1979) om de gebeurtenissen te reconstrueren.
Zijn reeks ‘Belgische Herfst’ baseerde hij op feitelijke informatie uit politierapporten, ooggetuigen en persoonlijke herinneringen over de gewelddadige misdaden van deze bende. Samen met kunstenaar Mischa Daams maakte de fotograaf ook een ruimtelijke installatie van zijn fotoproject.
De uiterst gewelddadige misdaden waarbij voornamelijk de overvallen op de Delhaize supermarkten zorgde in de jaren tachtig voor veel onrust. Er gaan geruchten dat de bende België wilde destabiliseren en beschermd werd door machtige mensen binnen politiek en justitie, maar dat werd nooit bewezen.
In zijn reconstructie van het verhaal was Rosseel vooral gefascineerd door de betrouwbaarheid van het menselijke brein: hoe veranderen verhalen in de loop van de tijd? Met zijn reeks wil hij ervoor zorgen dat de zaak niet vergeten wordt als ‘ie in 2015, dertig jaar na dato, verjaart.
De fotograaf legt uit waar zijn project om gaat (Engelstalig)
Foam 3h: Jan Rosseel – Belgische Herfst
t/m 17 augustus