3 redenen om ‘Manuscripts Don’t Burn’ te zien
Vanaf vandaag in het filmhuis te zien: ‘Manuscripts Don’t Burn’ van de Iraanse regisseur Mohammad Rasoulof, die zijn films soms met gevaar voor eigen leven maakt – in 2011 kreeg hij een twintigjarig werkverbod opgelegd, dus hij werkt in het geheim. Zien!
1. Actualiteit in Iran
Mohammad Rasoulof (1972) houdt zelf in het midden of zijn films politieke statements zijn, maar relevant, indringend en actueel zijn ze wel. Dat bewees de regisseur, die sociologie studeerde, in het verleden al met onder meer ‘The White Meadows’ (2009, over een man die op verschillende eilanden tranen van bewoners verzamelt zonder dat iemand weet wat daarmee gebeurt) en ‘Goodbye’ (2012, over een jonge, zwangere advocate wier echtgenoot vanwege zijn kritische journalistieke artikelen te werk is gesteld in de woestijn). ‘Manuscripts Don’t Burn’ is gebaseerd op waar gebeurde feite en gaat over twee huurmoordenaars die op pad zijn met een macabere missie: de schrijvers van een verboden manuscript uitschakelen. Een gedurfd en moedig drama over corruptie, onderdrukking en censuur in hedendaags Iran.
2. Regisseur met doorzettingsvermogen
In 2010 werd Rasoulof, net als collega Jafar Panahi, veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf omdat ze de veiligheid van de Iraanse staat in gevaar zouden hebben gebracht met hun films. Ook kregen ze een verbod om de komende twintig jaar films te maken. ‘Manuscripts Don’t Burn’ werd grotendeels clandestien opgenomen in Iran; op de aftiteling zijn de namen van de cast en crew wegens veiligheidsoverwegingen weggelaten. Rasoulof gaat steevast door met het maken van films. “Om films te kunnen blijven maken móet ik wel in Iran blijven wonen. Alleen daar kan ik op de hoogte blijven van actuele maatschappelijke ontwikkelingen”, zei hij daarover tijdens een bezoek aan het International Film Festival Rotterdam. Lees het hele interview hier.
3. Kritieken
‘Manuscripts Don’t Burn’ werd genomineerd voor Un Certain Regard Award op het filmfestival van Cannes en won daar de FIPRESCI Prize. Critici zijn ook lovend:
– “Het is zijn meest woedende film tot nu toe. De omzichtige allegorische aanpak heeft Rasoulof overboord gezet. Deze politieke thriller is een keiharde aanklacht tegen corruptie, censuur en staatsgeweld.” – IFFR
– “Rasoulof gaat de creatieve subtiliteiten die de Iranaanse cinema wél doorstaan, uit de weg. Zijn grimmige thriller doet het hart direct in de keel kloppen, letterlijk en figuurlijk. Het resultaat is een film die uitdaagt; het maken van de film een dappere onderneming.” – The Guardian
– “’Manuscripts Don´t Burn’ is een onverschrokken portret van door de overheid aangemoedigd kwaad. De film voelt als werk van een boze kunstenaar die te lang gevangengezet, gecensureerd en lastiggevallen is geweest. En ditmaal is het persoonlijk.” – The Hollywood Reporter
‘Manuscripts Don’t Burn’ is nu te zien in de bioscoop.
Bekijk de trailer: