Maria Westerbos aan Wubbo Ockels, deel 2
Ha die Wubbo,
Nadat ik voor deze rubriek was gevraagd, moest ik denken aan een aflevering van het VPRO-programma Beagle. Het was in het voorjaar van 2010, dat jij vanaf ecoboot Klipper alle Nederlanders opriep een origineel plan te bedenken in de strijd tegen de plastic soep. Een nobel streven, dat zover ik weet nooit een vervolg heeft gekregen. Waarom heb je daar nooit meer iets mee gedaan? Dat had ik je nog heel graag willen vragen. Van beekje tot rivier, van de Noordpool tot de Zuidpool, in al het water in de wereld zit plastic, omdat het niet langs de biologische weg verteert. Dieren en vissen zien de uiteengevallen microplastics aan voor voedsel en daarmee dringt het vaak giftige afval onze voedselketen binnen.
We beleven momenteel de grootste olieramp van de menselijke geschiedenis, want plastic is geen afval, maar een olieproduct. Ik rust niet voor er een degelijk innamesysteem is ingevoerd, want in feite is elke kilo een euro waard. Grote vraagstukken hebben me altijd getrokken. Ooit ontwikkelde ik het multimediaplan It’s time to Act, met als doel problemen op te lossen. Want dat kan, als we maar willen. Echter twee onderwerpen zijn lastig: plastic soep en de bijensterfte. Ik dacht: die soep is een veel impopulairder onderwerp, laat ik me daar nou eens hard voor maken. Dus gooide ik eind 2009 het roer om. Sindsdien zet ik me met een klein, maar bevlogen team in voor een schonere wereld. Persoonlijk hoogtepunt: Beat the Microbead, een internationale campagne tegen plastic in cosmetica. Inmiddels weren Unilever, Hema, Kruitvat en Etos plastic uit hun producten, maar ook de formules van L’Oréal, Proctor & Gamble en Johnson & Johnson moeten op de schop en daar ben ik apetrots op. En niet alleen ik, in hun laatste rapport noemde de milieuorganisatie van de Verenigde Naties (UNEP) ons The prominent Plastic Soup Foundation from Holland.
Dit is nog maar het begin. We surfen op de emoties van de wereld. We begonnen klein, maar worden inmiddels gedragen door duizenden en nog eens duizenden – om te beginnen – vrouwen, maar nu komen die mannen er ook achteraan. Ingenieuze oplossers, slimme denkers. Het maakt me blij. Dan denk ik: jongens, we leven af en toe in een rotwereld, maar we doen met z’n allen ook veel moois. Wubbo, rest mij nog te zeggen dat ik vind dat jij je rol als astronaut meer dan ten goede hebt benut. Ik vind het heel verdrietig dat je verloren hebt van kanker, want je had nog zo veel meer kunnen doen. Maar gelukkig zijn er nog meer visionairs zoals jij. Ik wens André Kuipers dezelfde wijsheid toe.
Lieve groet, Maria
Lees de brief van Maria ook hier.
Maria Westerbos (1961) is expert op het gebied van massacommunicatie met inzet van zowel traditionele als nieuwe media. Zij inspireert, begeleidt verandertrajecten en is mediastrateeg. Als directeur en campagneleider van de Plastic Soup Foundation kreeg ze voor elkaar dat Unilever, HEMA, Kruidvat en ETOS plastic uit hun producten weren.