Een kijkje in het (maritieme) verleden
‘Iconen van ons maritieme verleden én de toekomst’, zo noemde premier Rutte de nieuwe permanente tentoonstelling ‘Topstukken’ van het Maritiem Museum in Rotterdam onlangs. Hoogste tijd om een kijkje te nemen!Elk van de 25 voorwerpen in de tentoonstelling staat in het museum vanwege een belangrijke rol die het heeft gespeeld in de scheepvaart of omdat het bij een belangrijk moment in de zes eeuwen van de maritieme geschiedenis heeft gespeeld. Deze voorwerpen, bijvoorbeeld:
Muts van een walvisvaarder
Van wie deze muts precies is geweest, is niet vast te stellen, maar er de muts staat symbool voor de walvisvaart rond Spitsbergen in de zeventiende eeuw, waar Nederlanders en Engelsen met de scepter zwaaiden. Eind achttiende eeuw waren er geen walvissen meer in de wateren rond Spitsbergen te vinden en trokken walvisvaarders verder, en begin twintigste eeuw trok Spitsbergen vooral toeristen – onder meer vanwege de graven van walvisvaarders, waaruit soms lugubere souvenirs als kleding en zelfs botten werden meegenomen.
VOC-kaart
De Alkmaarse drukker, uitgever en cartograaf Joan Blaeu (1596-1673) maakte deze kaart van de Indische Oceaan in 1669, waarmee routes over zee konden worden uitgezet. De plaatsnamen zijn in het zwart langs de kust ingetekend; in het rood zijn dewaternamen vermeld. Onbekende eilandjes kregen vaak een door de passerende schipper bedachte naam. De kaart laat zien dat Nederland in de zeventiende eeuw vooropliep als het om cartografie ging. Blaeu signeerde dit exemplaar, wat het topstuk nog bijzonderder maakt.
Roerkop van een kustschip
De zogenoemde roerkop is een bekend plaatje, dat op menig schilderij wordt afgebeeld. In het Maritiem Museum sta je oog in oog met een houtsnijwerk waarvan de verf en vergulding hoogstwaarschijnlijk origineel zijn. Het is niet bekend op welk schip de kop bevestigd was, maar de roerkop is extra bijzonder omdat er maar weinig bewaard zijn gebleven die zo groot (een meter hoog) en goed geconserveerd zijn. Het werk stelt waarschijnlijk Heracles voor, die een leeuwenhuid als harnas droeg en de leeuwenkop als kap.
Een indruk van de expositie: