Schilderen, schrijven en fotograferen; waarom kiezen? Gelukkig dacht Jan Cremer dat ook en kunnen we vanaf vandaag zowel de mooiste schilderijen als de meest bijzondere foto’s van de kunstenaar bewonderen in twee parallelexposities.
Zin tipte al Cremer in Verf, 1954-2014 (klik hier voor meer info), de schilderkunsttentoonstelling in Museum de Fundatie te Zwolle. Gelijktijdig besteedt Kasteel het Nijenhuis met Jan Cremer – Unseen Eye aandacht aan een andere creatieve kant van de artiest: zijn fotografie.
Met de foto’s trad de kunstenaar in de voetsporen van zijn vroeg overleden vader, die als journalist de wereld rondreisde. De beelden van onder meer steden als New York en (Oost-)Berlijn, inwoners van Joegoslavië en het landschap van Groenland weerspiegelen Cremers reislust door de jaren heen.
Ook komen in het fotografiewerk schilderachtige onderwerpen terug, zoals bovenstaande Arctic Highyway, Finland: “Als ik door de zoeker kijk, zie ik meteen het schilderij.” Contrast met het schilderen is de korte sluitertijd die Cremer gebruikt bij het maken van foto’s: “Om dat korte moment gaat het voor mij in de fotografie, om dat éne onherroepelijke moment.”
Jan Cremer – Unseen Eye, 19 april t/m 23 augustus 2015 bij Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe. Klik hier voor meer informatie.
Bovenstaand beeld v.l.n.r.:
Sarajevo, Joegoslavië (detail) © Jan Cremer
Jan Cremer © Max Speijer Fotografie