De beeldvorming van de rol van de vrouw in de Arabische wereld is vaak eenzijdig. Filmprogramma Where do we go now – Arabische vrouwen achter de camera laat een andere kant zien met originele, taboedoorbrekende en vermakelijke rolprenten.
EYE Amsterdam toont deze maand de beste films van de afgelopen twintig jaar van vrouwelijke Arabische regisseurs. Veel filmmakers zijn aanwezig voor interviews en debat. Zeker een bezoekje waard dus! Zin selecteert een paar hoogtepunten uit het programma van premières, documentaires, korte en lange films:
10 jaar en dapper
Het filmevenement opent met het indrukwekkende I am Nojoom, Age 10 and Divorced. Het speelfilmdebuut van de zelf in Jemen opgegroeide Khadija Al-Salami (ook aanwezig bij de filmvertoning) vertelt het verhaal van de moedige Nojoom, die om een scheiding vraagt nadat ze op haar tiende wordt uitgehuwelijkt.
De trailer van I am Nojoom, Age 10 and Divorced:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Scheiding van kerk en moskee
Met het humorvolle Where Do We Go Now? vertelt Nadine Labaki (Libanon) over de toenadering tussen christenen en moslims. In een dorp probeert de hechte groep vrouwelijke inwoners de mannen van een religieuze oorlog te weerhouden, wat een hartverwarmend én origineel verhaal oplevert.
Een voorproefje van Where Do We Go Now?:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Vechten voor een droom
Haifaa Al Mansour won als eerste vrouwelijke Saoedische regisseur het Dubai Filmfestival met Wadjda. De gelijknamige hoofdpersoon is een vrolijk, dapper en ondernemend 10-jarig meisje. Zij groeit op in een conservatieve wereld, maar zoekt de grenzen op en geeft de strijd om haar dromen te bereiken niet op.
De trailer van Wadjda:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De vrouw met wie het begon…
De Tunesische Moufida Tlatli heeft deuren geopend voor Al-Salami, Labaki, Al Mansour en vele anderen. Zij was de eerste Arabische vrouw die internationale bekendheid verwierf met een lange speelfilm, Les silences du palais (1994).
Fragmenten uit Les silences du palais:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Where do we go now? Arabische vrouwen achter de camera, van 5 t/m 21 juni bij EYE Amsterdam. Klik hier voor het volledige programma.