Boekenclubrecensie Het laatste schilderij van Sara de Vos
Het boek begint eind jaren vijftig van de twintigste eeuw met een feest bij Marty de Groot, waarbij het schilderij, dat al generaties in het bezit van zijn familie is, zonder dat hij het merkt wordt omgewisseld met een vervalsing.
De hoofdstukken wisselen elkaar af in de verschillende tijdzones: midden twintigste eeuw, 2000 en de 17e eeuw. Hoewel dat op zich goed werkt omdat je beurtelings het verhaal van Marty, het verhaal van Ellie Shipley en het verhaal van Sara de Vos te horen krijgt, was het af en toe ook storend, omdat je net als je een beetje in een karakter of situatie verdiept bent, weer moet omschakelen naar een andere periode.
Het begin van het boek vond ik niet zo sterk en het duurde ook even voor ik affiniteit met Marty en Ellie kreeg, in tegenstelling met Sara de Vos, waar ik wel meteen door werd gegrepen. Gaandeweg, worden de andere karakters ook wat levendiger en komt het verhaal echt op gang.
Bij het verhaal van Ellie Shipley krijg je ook een mooi inkijkje in wat erbij komt kijken om een schilderij te restaureren c.q. te vervalsen – dat vond ik erg interessant. Vanaf het moment dat Marty de omwisseling ontdekt en probeert te achterhalen hoe dat in zijn werk is gegaan, wordt het verhaal spannender. Ik weet niet of Sara de Vos echt heeft bestaan (i.t.t. de andere vrouwelijke schilders uit de 17e eeuw die in het boek worden genoemd) of
dat het boek louter fictie is, maar ik vond vooral haar geschiedenis erg interessant om te lezen.
Al met al vond ik het een interessant en spannend boek, ook het einde, waarin alles ongeveer samenkomt, vond ik goed gevonden.
Ik geef dit boek vier sterren.
Trudy Kanis-Scholts