Gratis cursus thriller schrijven!
Zelf een boek schrijven? Vier grote Nederlandse thriller-schrijvers delen hun gouden tips.
Vandaag deel één. Tomas Ross: Wat er aan vooraf gaat.
“Ik geef masterclasses en probeer dan de illusies over het vak – dat zijn er nogal wat – meteen de kop in te drukken,” zegt Tomas Ross. “Met voorbeelden van alle mensen die ik heb gekend, niet de slechtsten, die het na twee boeken voor gezien hielden. Omdat zo’n boek toch veel vraagt. Als je uiteindelijk uitgegeven wordt, ben je natuurlijk dolblij: gebak en wijn en weet ik niet wat. Maar dat is anders als je de royalty-afrekening na een jaar binnenkrijgt, en je ziet dat er 800 of 1200 exemplaren van je boek zijn verkocht, en dat je daar netto nog geen duizend euro aan overhoudt terwijl je vrouw al was weggelopen. Iedereen denkt dat-ie een thriller kan schrijven, geloof ik, maar dat is natuurlijk niet zo. Zij klampen zich vast aan voorbeelden als Saskia Noort en Simone van der Vlugt.”
Echte verhalen
Ross beseft dat vrouwen tegenwoordig de toon aangeven in het vaderlandse thrillermétier. “Maar ze schrijven grotendeels voor hun eigen sekse, zal ik maar zeggen. Het is toch meestal een heldin in een Vinex-wijk waar ze vreemd gaat en godmag- weten-wat. Mijn boeken zijn mannelijker, politiek getint, meer berustend op de werkelijkheid.” Voor puur fictieve thrillers heeft hij geen belangstelling, want dat zijn – “je mag het eigenlijk niet zeggen” – veelal vliegtuigboeken: je hebt ze uit en gooit ze weg. Tomas Ross schrijft faction: echte mensen en actuele of historische gebeurtenissen, vervlochten met fictieve personages annex verhaallijnen. “Ik schrijf vrij snel en flikker het altijd meteen in de media: blijf er vanaf, ik doe het!”
Je hebt auteurs als René Appel, vertelt Ross, die gewoon beginnen te tikken en wel zien waar ze uitkomen. Ross niet. Hij bereidt het helemaal voor. “Ik kijk nu aan tegen een wand met veertig geeltjes – daar staat ongeveer per hoofdstuk op wat er moet gebeuren.”
Tomas’s tips:
1. “Je merkt dat mensen wild enthousiast beginnen maar er weinig rekening mee houden dat anderen het moeten lezen en erin meegezogen moeten worden. Ik raad u eerst aan veel thrillers te lezen: kijk nou eens hoe de meesters in het vak het aanpakken. Zoals De dag van de Jakhals van Frederick Forsyth.”
2. Wil je faction schrijven, baseer je boek dan op de werkelijkheid en schrijf mannelijk en politiek getint.’
3. Doe research naar een gebeurtenis en laat daar vervolgens een plausibele theorie op los. Maak je speculaties wél aannemelijk aan de hand van controleerbare feiten!’
4. ‘Weet waar je hoofdpersoon woont, waar de camera’s zitten en wie zijn buurvrouw is. Internet helpt ontzettend. Maar als het echt nodig is, ga je naar plekken die een belangrijke rol in je verhaal spelen.”
Volgende week geeft Siska Mulder tips over het schrijven van je eerste zinnen.