Surf je rijk
Met de economische wind mee...
Werk is belangrijk, maar ook in onze vrije tijd helpen we de economie vooruit. Want juist toerisme en vrijetijdsbesteding zijn niet alleen in Nederland, maar wereldwijd gestaag groeiende economische sectoren.
Surfonomics
Een strand en een mooie branding; meer hoeft er niet nodig te zijn om een lokale economie te laten floreren. ‘Surfonomics’ is de naam van een obscuur uithoekje binnen de economische wetenschap dat bestudeert of er een verband is tussen perfecte surfcondities en economische groei. Om het meteen maar te verklappen: ja, dat is er. De surf-economen brachten overal ter wereld de beste golven in kaart en vergeleken dat vervolgens met satellietfoto’s waarop je kunt zien hoe de lichtintensiteit in die regio’s – een goede maatstaf voor economische ontwikkeling – zich heeft ontwikkeld. Het resultaat: op plekken met perfecte surfgolven is door de jaren heen steeds meer economische activiteit te bespeuren, terwijl het op plekken met matige surfcondities donker blijft.
Goede golven
Het is niet moeilijk in te zien hoe dat werkt. Als surfers een stek met goede golven ontdekken, ontstaan er rondom zo’n strand al snel barretjes, hotels, surfshops en andere voorzieningen. En naarmate er meer voorzieningen zijn komen er ook andere toeristen, die ook weer geld uitgeven. Volgens de ‘surfonomen’ genereren goede surfgolven op die manier wereldwijd zo’n 50 miljard euro aan economische waarde per jaar. En dan hebben we het alleen nog maar over surfers, die samen maar een fractie uitmaken van het wereldwijde toerisme, dat elk jaar in omvang groeit.
Tijd voor leuke dingen
Economische activiteit wordt vaak geassocieerd met werk. Hoe harder we met z’n allen werken, hoe sneller de economische molen draait. Maar in onze vrije tijd dragen we net zo hard bij aan een gezonde economie. Soms zelfs meer, want in die vrije tijd geven we geld uit en houden we hele bedrijfstakken draaiende. Horeca, musea, sportclubs en winkels in de binnenstad: ze bestaan bij de gratie van vrije tijd en het geld dat we daaraan uitgeven. Dat wordt ook nog eens steeds meer. Niet dat we zo heel veel vrije tijd meer hebben dan vroeger; de grote sprongen vooruit op dat gebied werden vooral in de jaren 60 gemaakt, door de invoering van de vijfdaagse werkweek en het recht op vakantiedagen. Maar we zijn die vrije tijd sindsdien wel veel meer gaan benutten voor leuke dingen.
Luxe
Door de technologische vooruitgang zijn we veel minder tijd dan vroeger kwijt aan zaken als huishouden, vervoer, koken en zorg. De gestegen welvaart zorgde ervoor dat we gemiddeld ook nog eens meer te besteden kregen, met als gevolg dat vakanties in het buitenland, eten buiten de deur of avondjes uit inmiddels geen pure luxe meer zijn, maar voor een groot deel van de Nederlanders tot het normale uitgavenpatroon behoren.
Tekst: Pieter Kort
Lees de rest van het verhaal in Zin 5.