Money, money, money
Phishing, beleggen en goedkoper bellen
Geld maakt niet gelukkig(er) en nog meer geldnieuws
Bedrijf beller moet goedkoper
Het Europese Hof van Justitie heeft uitgesproken dat bellen naar de klantenservice van bedrijven niet duurder mag zijn dan een gewoon telefoongesprek – het standaard gesprekstarief dus. Maar wat is dat standaard tarief in ons land eigenlijk? Nederlandse bedrijven mogen voor een 0900-, 0906- of 0909-nummer nu nog (maximaal) € 1 rekenen. Volgens de Consumentenbond moet het ministerie van Economische Zaken uitzoeken of deze regel moet worden aangescherpt.
Phishing trick
Verkoop je iets op Marktplaats en vraagt de koper je € 0,01 over te maken ‘om jouw bankgegevens te checken’? Pas op: misschien word je opgelicht. Want om geld over te maken, heb je aan het IBAN van de ontvanger genoeg. Ook als iemand je om andere gegevens vraagt, kan het zijn dat je wordt opgelicht. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord alléén in op de pagina van jouw bank via uw eigen browser. Klik nooit op een link in een mail of sms’je.
Beleg je wisselgeld
Peaks, een Nederlandse start-up, wil Nederlanders tot beleggen verleiden. Wie € 2,75 moet pinnen voor een broodje kan dit automatisch laten afronden op € 3. Die extra € 0,25 kan dan worden belegd. De verwachting is dat de gemiddelde klant tussen de € 5 en € 10 per week gaat beleggen. De Rabobank heeft een meerderheidsbelang in Peaks.
Samen gelukkig
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meet jaarlijks het Nederlandse geluksgevoel. Daaruit blijkt dat bijna 90% van de Nederlanders gelukkig is en dat geld niet gelukkig(er) maakt. Het hebben van een goede relatie en gezondheid heeft wél een positieve invloed, net als de provincie: Friezen zijn het gelukkigst.
Slim maar fout
Ben je een van die 850.000 Nederlanders bij wie tussen 2012 en 2014 een ‘slimme meter’ is geplaatst en bij wie de energierekening sindsdien onverklaarbaar hoger is? Liander, verantwoordelijk voor de meters, erkent dat sommige meters het elektriciteitsverbruik mogelijk onjuist registreren. Consumenten die aankloppen bij Liander worden van het kastje naar hun energieleverancier verwezen – en vice versa. Er is nog geen oplossing gevonden.