In Polen is ze een beroemdheid en het eerste deel van Katarzyna Bonda’s 4-delige serie over profiler Sasha Zaluska is nu ook in Nederland verschenen. Bonda’s glamourlook staat nogal in contrast met haar grimmige thrillers, waarin de maffia een grote rol speelt.
Werkt uw uiterlijk in uw voor- of nadeel?
“Inmiddels in mijn nadeel. Al die aandacht voor mijn buitenkant streelt mij als vrouw maar bemoeilijkt mijn werk. Ik doe veel research en spreek met veel mensen. Nu ik een bekend gezicht ben, wordt het een handicap. Mijn bronnen zijn voor mij van levensbelang. Het schrijfproces is méér dan schrijven. Het begint met nadenken, plannen en onderzoek doen. Pas als ik het verhaal in elke vezel van mijn lijf voel, begin ik. Schrijven kan een worsteling zijn maar als alles op zijn plek valt, is het alsof ik op de top van de Mount Everest sta. Voor dat verslavende gevoel doe ik het. Schrijven is als een drug voor mij.”
In hoeverre zijn uw thrillers realistisch?
“Ik schrijf fictie maar baseer me op de feitelijke situatie in Polen. Polen zoals het nu is, bestaat nog geen twintig jaar. Maar we torsen echt een enorme geschiedenis met ons mee. Zo’n jong land kent veel opstartproblemen en die vind je terug in mijn boek. Corruptie, geweld, maffia.”
Waarom die interesse voor de donkere kant van Polen?
“Ik begon als journalist in de jaren 90, de tijd van de grote veranderingen. Ik heb het veranderingsproces van dichtbij meegemaakt en kende enkele gangsters goed. Van sommigen kende ik hun andere, zachtere kant. Door die gesprekken veranderde mijn perspectief. Gangsters kunnen vreselijke dingen doen en toch goede vaders, echtgenoten en buren zijn. Ook ik had aan de verkeerde kant kunnen staan. Wanneer passeer je die dunne lijn tussen goed en slecht? Geld is een grote drijfveer. In de jaren 90 was iedereen in Polen arm. Misdaad was een manier om uit dat moeras te komen.”
Het meisje uit het noorden (Luitingh-Sijthoff, € 19,99)
INTERVIEW: MARGRIET DE GROOT