Na de vakantie vol energie weer aan de slag? Gemotiveerd om meer uit de dag te halen, thuis en op het werk? Productiever werken en leven – onderzoeksjournalist Charles Duhigg legt uit hoe je dat voor elkaar krijgt. Een paar gouden tips!
Omdenken
Volgens Duhigg zijn meer uren achter het bureau, meer opofferingen en to-do lijstjes niet de ingrediënten voor productiviteit. Anders denken en het herkennen van keuzes die aanzetten tot échte productiviteit wel. Duhigg geeft advies aan de hand van acht processen: motivatie, teams, focus, doelen stellen, management, beslissen, creativiteit en data verwerken.
Scherp
Automatisme helpt ons om snel en soepel te werken. Maar als iets té automatisch wordt, verliezen we onze scherpte. Behoud je focus door jezelf voorafgaand aan een werkdag of een bepaalde klus een aantal vragen te stellen. Wat gaat er gebeuren? Wat kan voor afleiding zorgen? Hoe ga ik daarmee om? Wanneer heb ik met succes gewerkt?
Beslisvaardig
Een tip voor het nemen van betere besluiten: maak onderscheid tussen wat je hoopt dat er gebeurt en wat meer of minder waarschijnlijk is dat er gebeurt. Een goede voorspelling is namelijk afhankelijk van een realistische aanname. Ga hierbij uit van je eigen ervaringen – positief (waardoor was iets eerder succesvol?) én negatief (waarom mislukte iets?).
Stress = succes
Mocht je stress ervaren tijdens een creatief proces – omarm het! Enige stress en paniek stellen ons juist in staat om de routine te doorbreken en iets nieuws te bedenken. Opgelucht na een creatieve doorbraak? Fijn, maar behoud wel een heldere visie. Kijk kritisch naar de uitkomst en laat mensen met verschillende zienswijzen er ook nog een blik op werpen.
Drive
Als we controle ervaren, zijn we meer gemotiveerd om hard te werken en ons best te doen. Daarom helpt het maken van keuzes, grote én kleine. Beslis bijvoorbeeld bij een overvolle inbox welk mailtje je eerst beantwoordt, begin bij een groot rapport met de conclusie of met het leukste onderdeel en bepaal bij een spannend overleg zelf waar dat gaat plaatsvinden..
Doelmatig
Maak grote ambities overzichtelijk door doelen te stellen. Kies een overkoepelend doel, bijvoorbeeld een boek schrijven. Breek dat op in SMART-doelen: specifiek (eerste hoofdstuk schrijven), meetbaar (klaar als hoofdstuk af is), acceptabel (om de dag tijd vrij maken), realistisch (te combineren) en tijdsgebonden (datum waarop je het wilt aanleveren bij iemand).
Samen sterk
Duhigg bespreekt principes die een team succesvol en productief maken. Het allerbelangrijkste is dat iedereen het gevoel heeft zich te kunnen uitspreken. Werk je in teamverband? Dan kan je dat gevoel bevorderen door iemand te laten uitpraten, te laten merken dat je luistert, te erkennen als je iets níet weet en door frustraties openlijk te bespreken.
Vriendelijk managen
Voor mensen met een leidinggevende functie: leg beslissingsbevoegdheid bij degene die het dichtst op het probleem zit, neem suggesties serieus en gebruik iemands fouten niet. Werknemers werken beter, slimmer en efficiënter als ze meer beslissingsbevoegdheid hebben en ervan overtuigd zijn dat hun collega’s achter hen staan.
Optimale opslag
Nieuwe informatie sla je het beste op door die actief te verwerken. Schrijf het op, maak een schema of vertel het na. Te veel info in één keer? Probeer die dan te kaderen in kleinere verzamelingen, bv. door een enorme menukaart op te delen in vis, vlees en vegetarisch.
Nóg productiever
Nog véél meer tips, leuke voorbeelden en achtergrondinformatie lees je in Slimmer sneller beter (die je hier kunt bestellen).