BELEEF DE TIJD VAN JE LEVEN
‘Door het schrijven van deze roman kon ik weer tot mezelf komen’

‘Door het schrijven van deze roman kon ik weer tot mezelf komen’

Een interview met Marjolein Beumer

Marjolein Beumer (1966) verruilde haar carrière als actrice voor die van succesvol scenarioschrijfster van speelfilms als De storm, Soof en Soof 2. Nu schreef ze Zonder publiek, een gedurfde en sensitieve debuutroman over de flamboyante actrice Catherina en haar dochter Laura die worstelt met haar zelfbeeld en moeite heeft haar eigen dochter Puck los te laten.

Ben je al eerder aan een roman begonnen?

“Zo’n tien jaar geleden ben ik ervoor gevraagd, maar ik raakte volledig in paniek. Om een roman te schrijven, moet je jezelf toestaan een ruimte binnen te lopen waarvan je niet weet wat er staat. Als schrijfster van scenario’s had ik veel meer houvast, dat voelde op dat moment prettiger. De laatste tijd zat die stevige structuur me juist dwars en voelde ik me belemmerd door de strakke deadlines. Ik was uitgewoond en had het schrijven van Zonder publiek nodig om weer tot mezelf te komen.”

Foto: Andreas Terlaak

Wist je meteen dat het over een moeder-dochterrelatie zou gaan?

“Ja, ik wilde dat mijn roman meerdere generaties zou omvatten omdat ik gefascineerd ben door het idee dat we meer zijn dan dit leven. In ons zitten ook de levens van onze voorouders en wat daarna komt. Hoe graag we als ouders het anders of beter willen doen dan onze eigen ouders, we zijn gevormd door onze eigen opvoeding en die geven we onbewust weer door. Laura had als kind een symbiotische relatie met haar moeder Catherina, die op haar negende ruw werd verbroken omdat haar moeder haar bij haar grootouders onderbracht. Die breuk heeft haar gevormd. Later vindt Laura die symbiose terug bij haar dochter Puck en kan ze niet accepteren dat Puck afstand nodig heeft. Fascinerend dat iets als symbiose, wat zo ideaal en ongevaarlijk lijkt, juist heel ongezond en schadelijk is.”

Bij wie voel jij je het meest betrokken?

“Misschien toch Laura. Ik was lange tijd bang dat ze als een zeur zou overkomen en dat lezers zich niet met haar zouden kunnen vereenzelvigen. Zo’n grande dame als Catherina heb ik helemaal vanuit mijn guts geschreven, ik vond het uitermate plezierig me in haar te verplaatsen. Bij Laura wilde ik laten voelen hoeveel pijn het doet om als kind in de steek gelaten te worden. Zij is de vrouw waar ik bang voor ben; zo gekwetst dat het haar later in haar moederschap belemmert. Ik herken enkele van haar pijnpunten, maar mijn dochters hoeven niet bang te zijn. Ik ben geen van de drie vrouwen uit mijn roman, maar ze zijn me wel dierbaar.”

Nieuwsgierig geworden naar Zonder publiek (Meulenhoff, € 19,99)? Via deze link geven we 5 exemplaren weg. Voor meer boekennieuws lees je Zin 11. Nu in de winkel of hier te koop.