De populairste auto’s van vroeger
Staat jouw oude bolide in het lijstje?
Ook al ontbrak de airco, hadden we nog nooit van stuurbekrachtiging gehoord en stuiterden we de bocht in: wij koesteren warme herinneringen aan onze oude auto. We zetten de populairste modellen van vroeger voor je op een rij. Staat jouw eerste auto ertussen?
1. De Lelijke Eend
De Citroën 2CV (Deux Chevaux Vapeur, wat twee paardenkracht betekent), staat vooral bekend als de Lelijke Eend. Bij het ontwerpen van het model deed het uiterlijk er niet toe. Belangrijker was dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen erin pasten, dat hij comfortabel genoeg was dat eieren in een mand niet zouden breken en dat hij hoog genoeg was voor een man met zijn zondagse hoed op. In 1952 kwam de eend naar Nederland. Door het uiterlijk liep de verkoop niet gelijk storm maar tegenwoordig zijn het gevraagde oldtimers.
2. Mini
Sir Alec Issigonis kreeg in 1959 de vraag om een vierpersoons auto te ontwerpen die klein, zuinig en goedkoop was. Op een servetje tekende hij z’n opzet voor de eerste Mini. Deze auto was 305 cm lang en had voor die tijd vooruitstrevende technieken zoals een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving. Het interieur was eenvoudig maar de grote deurbakken groot genoeg om drie(!) flessen gin in te zetten. In 2001 kreeg deze iconische auto door de nieuwe eigenaar BMW een make-over.
3. Toyota Corolla
Wilde je waar voor je geld dan reed je rond in een Toyota Corolla. Eind jaren 60 zag je de eerste rijden en deze Japanner was voor die tijd enorm ruim. Ook al wordt het uiterlijk van de Corolla vooral als saai bestempeld, dankzij zijn betrouwbare reputatie groeide hij uit tot de meest verkochte auto ter wereld.
4. Volkswagen Kever
Grote kans dat jij wel eens in een Kever hebt gezeten want er zijn ruim 21 miljoen exemplaren gebouwd. Hij werd in 1938 ontworpen voor ‘het volk’ en is meer dan vijftig jaar in productie geweest. Het beperkte zicht door de achterruit is een nadeel maar het mooie ontwerp en het ronken van de luchtgekoelde motor maakt veel goed.
5. Opel Kadett C
Als tegenhanger van de Kever werd de Opel Kadett op de markt gebracht. Dankzij de vier zitplaatsen, een snelheid van bijna 100 km/u en een prijs van 2100 Duitse mark werd de eerste Kadett al snel een succes. Onze favoriet is de sportieve Kadett C. Hij reed zuinig, had weinig onderhoud nodig en was gemakkelijk te repareren. En je kon kiezen voor – voor die tijd – bijzondere extra’s zoals een verstelbare binnenspiegel, een klokje en/of een sigarettenaansteker!
6. Peugeot 504
De Peugeot 504 verscheen in 1968 op de weg en werd gelijk uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Deze middenklasser viel op door de onafhankelijke wielophanging, de schijfremmen, goede vering en comfortabele stoelen. Wij hebben alleen minder goede herinneringen aan dat lastige schakelen.
7. Datsun 100A
De Datsun 100A (oftewel Cherry) werd tussen 1970 en 1986 geproduceerd en gooide hoge ogen met z’n looks. Dankzij de grote blinde hoek werd dit model ‘de fietsenpikker’ genoemd. De onlineredacteur van Zin heeft het zwakke punt van deze auto aan de lijve ondervonden. Gelukkig zonder serieuze gevolgen omdat de Cherry zoveel herrie maakte dat deze fietser op tijd kon wegduiken. Vanaf eind jaren 80 werden alle Europese Datsuns verkocht onder de merknaam Nissan.
8. Volkswagen Golf
Nog steeds prijkt de Volkswagen Golf hoog op de lijst van meest verkochte auto’s. De eerste rolde van de band in mei 1974 en een jaar later kwam de sportieve versie op de markt. Deze GTI was voor die tijd enorm snel met een maximum snelheid van 182 km/u. Dankzij de combinatie van techniek en ruimte werd het een populaire gezinsauto. In 2019 wordt alweer de Golf VIII verwacht.
9. Renault 5
“Bonjour, ik ben de Renault 5, ik word ook wel Supercar genoemd!” Met deze reclamezin werd deze auto in 1972 in Nederland geïntroduceerd. Dit compacte autootje haalde een topsnelheid van 140 km/u en de vijfdeurs variant maakte het een betrouwbare gezinsauto. De Renault 5 werd tot 1996 maar liefst 7,3 miljoen keer verkocht. Wij herinneren ons nog dat de versnellingspook in het dashboard zat.
10.Lada
Het communistische Rusland en Italië sloegen de handen ineen en kwamen met de Lada. Het ontwerp ziet eruit als een kindertekening maar de prijs sprak een groot publiek aan. De Lada kon temperaturen onder het vriespunt aan en reed soepel over ruig terrein. En mocht je toch ergens stranden kon je de motor altijd nog met de hand aanslingeren.
Jouw eerste auto?
En, staat jouw bolide ertussen? Of tufte je rond in een Ford Taunus, DAF 55, Fiat 500, Mazda Carol, BMW 3 serie, Citroën DS of Simca 1000?
Heb jij mooie herinneringen aan je jouw eerste auto of in welke heb jij allemaal rondgereden? Laat het ons weten!