BELEEF DE TIJD VAN JE LEVEN
Boudewijn de Groot

Boudewijn de Groot

‘Naarmate ik ouder word, word ik meer onzeker’

Van het imago protestzanger komt hij waarschijnlijk nooit meer af. Maar zanger, schrijver en componist Boudewijn de Groot (1944) is misschien wel de meest veelzijdige Nederlandse muzikant ooit. Zijn nieuwste album Windveren verschijnt volgende maand. Nú in Zin magazine.

Waarschijnlijk maakt De Groot muziek tot hij er dood bij neervalt, al zal hij dat zelf nooit zo zeggen. Hij ziet wel hoe het leven loopt. Hoewel hij toch een zekere urgentie voelde om Windveren te maken na zijn laatste album ‘Even weg’ uit 2018. “Ik had genoeg materiaal liggen en vond dat er iets mee gedaan moest worden. Maar eerlijk is eerlijk: ‘voor het te laat is’, dat schoot wel door mijn hoofd.”

Decennialang volgde hij muzikaal zijn hart en intuïtie. Met ‘Een meisje van 16’, oorspronkelijk een nummer van Charles Aznavour, werd hij bekend bij het grote publiek. Maar de protestsong Welterusten meneer de president, een aanklacht aan het adres van Lyndon B. Johnson tegen de oorlog in Vietnam, betekende zijn echte doorbraak. Hij werd wel de Nederlandse Bob Dylan genoemd. Zat-ie niet echt op te wachten. “Ik hield niet van het stempel protestzanger; uiteindelijk heb ik maar drie echte protestsongs gezongen. Maar wakker lag ik er ook niet van. Op mijn nieuwste album komt de wereldproblematiek opnieuw voorbij. Niet uit protest maar dit soort onderwerpen lenen zich gewoon voor mooie teksten. Bovendien houdt de wereld zich met ons bezig, daar kun je niet omheen. Wat er ook gebeurt, de natuur overleeft het wel. Eén plantje wordt opnieuw een bos. Maar dan is de mensheid er niet meer door extreme hitte, overstromingen, oorlogen en ga zo maar door. Je moet de aarde leefbaar houden voor je nageslacht.”

Componeren & schrijven

De Groot veroverde de hitlijsten met talloze liedjes waaronder Meester Prikkebeen, Als de rook om je hoofd is verdwenen, Tante Julia, Jimmy en Het Land van Maas en Waal. Geïnspireerd door Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van The Beatles maakten De Groot en zijn vaste tekstdichter Lennaert Nijgh – met duizelingwekkende psychedelische platenhoes – de Nederlandstalige hippieplaat Picknick, goed voor een Edison en een Gouden Plaat. “Nee, ik was tijdens het schrijven van dit album niet onder invloed van LSD. Ik hield het bij jointjes.”

Hij componeerde en produceerde voor Willeke Alberti, Liesbeth List, Ramses Shaffy, Henny Vrienten, Stef Bos, Hans de Booij en Rob de Nijs. De Groot en Nijgh trokken carrières uit het slop en maakten hits die De Groot achteraf misschien beter voor zichzelf had kunnen houden. Annabel van Hans de Booij bijvoorbeeld, of Malle Babbe, Jan Klaassen de trompetter en Dag zuster Ursula van Rob de Nijs. “Een aantal van deze liedjes had ik op mijn eigen plaat moeten zetten, dat heb ik zeker wel eens gedacht. (lacht) Dat heb ik bij Annabel ook gedaan, op mijn album ‘Een nieuwe herfst’. Malle Babbe zong ik in de theaters. Ach, het betekent alleen maar dat het componeren en schrijven voor anderen goed heeft uitgepakt. Het is leuk dat ik nog steeds gevraagd wordt om nummers voor anderen te maken, én dat het lukt. Zo ga ik nummers schrijven voor een theatervoorstelling. Ik kan er nog niks over vertellen, maar ik heb er heel veel zin in.”

Neemt u niet te veel hooi op uw vork? U brengt niet alleen uw eigen album uit, maar ook een met Vreemde Kostgangers. Schrijft liedjes voor een kinderboek en er komt volgend jaar nog een boek uit over uw hele repertoire.

“Het is nu even hectisch met een aantal projecten tegelijk. Ach, straks komt er weer een rustige tijd aan, zeker nu ik niet meer optreed.”

Hij trok 56 jaar lang volle zalen en was op tv te zien. Vorig jaar maakte hij bekend niet meer te zullen optreden. Met George Kooymans en Henny Vrienten konden we hem voor het laatst live bewonderen in de formatie  Vreemde Kostgangers. Nog voor het overlijden van Vrienten en het publiekelijk bekend maken dat Kooymans de ziekte ALS heeft, besloot De Groot niet langer meer op te treden. Het geeft hem teveel constante stress. “Ik ben nooit zo’n podiumdier geweest; optreden hoorde er gewoon bij. Diep in mijn hart wilde ik het liefst alleen maar muziek componeren, teksten schrijven en mooie albums maken. Voor mezelf en anderen. De tour met Vreemde Kostgangers zou mijn laatste zijn – de optredens werden alleen steeds afgelast en doorgeschoven door de coronamaatregelen. Zo werd mijn afscheid op het podium ook alsmaar uitgesteld.”

Hoe gaat u uw nieuwe album dan promoten?

“Als ik word gevraagd, ga ik naar talkshows om over Windveren te praten. Optreden ga ik écht niet meer doen. Ik laat me niet verleiden. De hectiek en alle poppenkast om een tour heen zorgden er ook voor dat ik niet meer ontspannen was. Naarmate ik ouder word, raak ik meer onzeker. Zo heb ik ook vliegangst ontwikkeld en ben ik meer hypochondrisch geworden. Bij elk pijntje denk ik dat ik iets ergs heb. Heel vervelend. Voor en tijdens een tournee dacht ik steeds vaker aan mogelijke catastrofes. Wat als de tour niet zo goed was als de vorige? Kon het nog wel? Had ik wel genoeg materiaal? Zou ik nog net zo goed zijn? Ik sliep steeds slechter. Daarnaast droeg ik alleen de verantwoordelijkheid voor een voorstelling, de band en technici. Het reizen begon me ook tegen te staan. Nee, die meer dan een halve eeuw aan ervaring voelde niet langer als mijn back-up op het podium. Mooie muziek maken is mijn lust en leven, maar ik krijg geen enorme kick van een optreden. Optreden is niet mijn drijfveer. Natuurlijk wil ik dat mensen naar mijn muziek luisteren. Maar dat kunnen ze ook thuis op de bank.”

Is Windveren uw laatste album?

“Ik weet het niet. Misschien komt er nog een album als ik genoeg materiaal heb en mijn stem het nog toelaat… Wie weet.”

Bent u met de dood bezig?

“Wie niet. Maar niet zo obsessief dat ik denk dat ik nog van alles uit mijn leven moet halen ‘nu het nog kan’. Ik sta in het hier en nu, maak mooie muziek en zie verder wel wat er op mijn pad komt. Ik ben ook helemaal geen planner en handel vooral vanuit mijn gevoel en intuïtie. Zo heb ik het altijd gedaan en dat is niet anders nu ik ouder word.”

Zin in meer?

Lees het hele interview met Boudewijn de Groot in Zin magazine nr. 12. Nú in de winkel.
Of bestel ‘em hier.

Windveren

Boudewijn de Groot maakte met Windveren alweer zijn 14de studioalbum. Er komen veel aspecten van zijn rijke muzikale leven in samen. Windveren verschijnt als lp en cd, en in combinatie met een interviewboek van muziekjournalist Robert Haagsma waarin Boudewijn zelf vertelt over de achtergronden van de nummers. Vanaf 4 november a.s. te verkrijgen via jouw platenzaak of Platenzaak-nl/collections/zin-shop

Tekst: Ingrid Spelt. Beeld: Jos Kottmann Photography

Vreemde kostgangers: Kooymans, De Groot en Vrienten

Vreemde Kostgangers Klik hier of op de afbeelding voor het interview dat Rick de Leeuw met ze had.