Bestsellerauteur Jessie Burton:
‘Amsterdam in de Gouden Eeuw is boeiende materie voor een schrijver’
Schrijven voelt enorm bevrijdend voor de Engelse Jessie Burton (1982), die van oorsprong actrice is. Acht jaar plus een aantal boeken na haar wereldwijde bestseller Het huis aan de Gouden Bocht bleek ze nog niet uitverteld over de Amsterdamse familie Brandt. Nu is daar het vervolg: Het huis aan de Herengracht.
Wist je tijdens het schrijven van je debuutroman al dat er ooit een vervolg zou komen?
“Nee, dat wist ik niet. Ik dacht toen dat Het huis aan de Gouden Bocht een boek op zichzelf was, en het verhaal verteld. Er waren bovendien andere boeken die ik wilde schrijven. Maar na verloop van tijd, bedenk ik me nu als ik terugkijk, begon ik toch in te zien dat het verhaal een open einde had. Dat er nog veel te ontdekken en te vertellen viel.”
Bleven het verhaal en de hoofdpersonen uit Het huis aan de Gouden Bocht al die tijd wel door je hoofd spoken?
“Ik denk dat Nella, het hoofdpersonage, altijd wel in mijn hoofd heeft gezeten. En de wereld waarin ze leeft is heel bekend en vertrouwd voor mij, dus dat schrijft makkelijk. Maar ik was niet actief met haar en het verhaal bezig, het was iets dat vooral op de achtergrond aanwezig was. En dat gedurende een jaar of acht, denk ik. Ik ging eerst andere boeken schrijven.”
Beide romans spelen zich af in Amsterdam in de Gouden Eeuw. Je bent een Engelse schrijver. Waarom Amsterdam? En waarom deze specifieke periode?
“Puur een kwestie van toeval. Ik bracht toevallig een bezoekje aan Amsterdam als toerist en deed toen ook het Rijksmuseum aan. Daar zag ik het kabinetpoppenhuis uit 1686 dat toebehoorde aan een vrouw genaamd Petronella Oortman. Daarop ging mijn verbeelding met me op de loop.
Ik vind het niet zo ongewoon dat ik als Engelse schrijver over Nederland schrijft, hoor. Mensen schrijven zo vaak en zo veel over andere plaatsen en landen dan waar ze zelf wonen. En De Gouden Eeuw, dat was – zeker in Amsterdam – een bewogen, tegenstrijdige periode. Met veel kunst en rijkdom maar ook zorgen over de toekomst. Boeiende materie voor een schrijver!”
Beide boeken zijn historische romans. Heb je veel onderzoek gedaan? En op welke manier?
“Ik heb vooral heel veel schilderijen bekeken: stillevens, landschappen, interieurs, zeegezichten. Dat kwam mijn verbeelding ten goede. Verder las ik een aantal verrijkende werken van historici. En reisde ik vanachter mijn bureau in Londen via Google Maps door de grachtengordel van Amsterdam. Ik bezocht de stad natuurlijk ook opnieuw en ging naar veel van de bezienswaardigheden die in het boek voorkomen. Maar het belangrijkste wat ik deed, was toch het schrijven. Het verhaal bedenken. Veel onderzoek doen heeft geen zin als je niet ook en vooral een goed verhaal hebt.”
Kunnen we nog een derde roman over de Brandts-familie verwachten?
“Nou, zeg nooit ‘nooit’. Ik verwacht dat ik hoe dan ook het verhaal van Nella’s midlifecrisis even een aantal jaar moet laten bezinken. Maar ik moet toegeven, nu ik met Het huis aan de Herengracht ben verder gegaan waar mijn debuut ooit ophield, dat ik niet kan zeggen dat ik nooit zoiets opnieuw zal doen!”
Had je het succes van Het huis aan de Gouden Bocht verwacht? En hoe reageerde je?
“Nee. Zo’n immens succes zou niemand ooit hebben verwacht. Ik was er in het begin ook enorm van in de war, raakte er een beetje door uit mijn evenwicht. Natuurlijk was ik er blij mee; het veranderde mijn leven in werkelijk elk positief opzicht. Maar al die aandacht voor mij als persoon vond ik lastig. Ineens stond ik in het middelpunt van de belangstelling. Terwijl ik eigenlijk gewoon alleen maar wilde dat mensen mijn boek zouden lezen.”
Veel geheimen uit het verleden spelen nog altijd een rol in het leven van de hoofdpersonen. Dat levert meeslepende verhaallijnen op. Waar haal je al de inspiratie vandaan?
“Verhaallijnen komen geleidelijk aan tevoorschijn, ik verbind ze aan elkaar en vlecht ze steeds een beetje meer door elkaar heen. Ideeën voor verhalen komen zowel bij mij van binnenuit als vanuit wat ik in de wereld om me heen zie. Inspiratie is echt óveral.”
Je bent actrice en werd schrijver. Hoe is dat zo gekomen?
“Ik heb altijd al geschreven maar was inderdaad aan het werk als actrice. Toen mijn acteercarrière een beetje in het slop raakte, begon ik met hernieuwde kracht te schrijven. Het voelde enorm bevrijdend niet meer te hoeven wachten op iemands toestemming of signaal dat je los mag – wat wel altijd het geval is met acteren.”
Wat beoog je met je boeken?
“Ik kan niet voor de lezer uitmaken wat deze uit mijn boeken haalt, maar ik hoop wél dat hij of zij zich, zodra het boek uit is, vervoerd, vermaakt, gezien, begrepen en verrast voelt.”
Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten? Schrijf je al aan je volgende roman?
“Binnenkort ga ik aan de slag met een kinderboek, daar kijk ik erg naar uit. Dan… wie weet! Ik heb nog nét iets meer tijd nodig voor een nieuw idee.”
Zin in?
We geven 5 boeken van Jessie weg. Kans maken? Deel in de comments waarom jij haar roman wil winnen!
De winnaars hebben per mail bericht gekregen. Winactie is afgelopen!
Over het boek
Het huis aan de Herengracht begint achttien jaar na de gebeurtenissen van Het huis aan de Gouden Bocht, op Thea Brandts 18de verjaardag. Zij verwelkomt haar volwassenheid met open armen. Thuis is de sfeer gespannen: haar vader Otto en tante Nella maken eindeloos ruzie, de familie Brandt verkoopt hun meubels om te kunnen eten en op Thea’s verjaardag, ook de dag dat haar moeder Maren stierf, dringen de geheimen uit het verleden het heden binnen. Nella is wanhopig op zoek naar een echtgenoot voor Thea om haar toekomst veilig te stellen. Wanneer ze een uitnodiging ontvangen voor het exclusiefste bal van Amsterdam is ze dolgelukkig: misschien is het lot hen dan toch gunstig gezind? Een meeslepend verhaal over ambitie en geheimen in het Amsterdam van de 18de eeuw.
(Het huis aan de Herengracht, Luitingh-Sijthoff, € 23,99)
Over de schrijver
Jessie Burton (1982) is de auteur van de Sunday Times en #1 New York Times-bestsellers Het huis aan de Gouden Bocht, De muze, en het kinderboek The Restless Girls. In het eerste jaar verkocht haar debuutroman Het huis aan de Gouden Bocht al meer dan een miljoen exemplaren en in 2017 werd het verhaal als tv-serie verfilmd (The Miniaturist) voor BBC One. Burtons boeken worden inmiddels vertaald in 38 talen. In 2020 verscheen haar roman De bekentenis. Het huis aan de Herengracht, dat nu is verschenen, is het vervolg op haar bekende debuutroman. Jessie Burton woont in Londen en is een vaste essayschrijver voor kranten en tijdschriften.
.