Liddie Austin: iconisch
Waarom is tegenwoordig alles iconisch? Liddie legt uit!
De in Amerika geboren journaliste Liddie Austin (1959) adviseert, gefundeerd en uitgesproken, over het uiterlijk van de Nederlander – vrouw of man.
Chic. 50
Iconisch. Verbeeld ik het me, of word je tegenwoordig om de oren geslagen met dit woord? Alles is iconisch: tijdschriften (Harper’s Bazaar), auto’s (Volvo), parfums (Chanel), filmsterren (Audrey Hepburn), tassen (de Kelly bag van Hermès) en noem maar op. Onlangs las ik een boek over ‘iconische’ beautyproducten en nu ligt voor mij het boek Chic. 50 modeclassics & hoe je ze draagt. Hierin beschrijft journaliste Katharina Blansjaar (1977) ‘iconische’ modestukken en de geschiedenis daarvan: van ballerina’s tot trenchcoat, van capribroek tot coltrui. Om ons tot de mode te beperken: waarom hebben wij ineens zoveel belangstelling voor iconen en klassiekers?
Veel verschillende stijlen
Dat komt waarschijnlijk omdat tegenwoordig modegewijs anything goes, zegt Blansjaar, woonachtig te Zürich en ter gelegenheid van de publicatie van haar boek even in Nederland, waar ze vandaan komt. “Tot de jaren 80 was er één dominante trend en daar ging iedereen in mee. Rond het millennium was die eenduidigheid voorbij. Er zijn nu veel verschillende stijlen in de mode en ze komen even snel op als ze weer verdwijnen. Ik denk dat mensen daar moeite mee hebben. In hun zoektocht naar houvast grijpen ze naar wat zijn waarde onmiskenbaar heeft bewezen: klassiekers.”
Experimenteer
Ons soort vrouwen moet bovendien een beetje uitvinden hoe het moet: je kleden als volwassene. Vroeger ging je je vanaf een zekere leeftijd conservatief en stemmig kleden (denk: veel beige), maar die tijd is voorbij. In plaats van de kudde te volgen, moeten we nu zelf beslissen: aan welke trend doe ik mee, aan welke niet? Dat kan onzeker maken, maar gelukkig lijken veel vrouwen juist gretig gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden. Een marktonderzoek liet eind 2016 zien dat jonge Nederlandse vrouwen zich alsmaar braver kleden, terwijl ouderen erop los experimenteren. Dat verbaast Blansjaar niks. “Als maatschappij zien we 50+’ers ook niet meer als oma’s en opa’s, maar als mensen die vol in het leven staan. Dat uit zich ook op modegebied. Er zijn nog wel mensen die zich in dat beige seniorenuniform hullen, maar het zijn er steeds minder. Fantastisch: waarom zou je je smaak opgeven omdat je ouder wordt? Er is geen vervaldatum voor minirokken of hoge hakken. Heb je je altijd flamboyant gekleed, kun je dat gerust blijven doen als je de 50 gepasseerd bent. Iedereen heeft het erover hoe kleurrijk Iris Apfel eruitziet, maar dat is niks nieuws: zo kleedde ze zich altijd.” Niet onzeker zijn dus.
Bijpassend
“Sommige kledingstukken doen niks voor je, op geen enkele leeftijd,” zegt Blansjaar. “Als je jong bent en je wilt aan elke trend meedoen, is dat een probleem. Zo’n plissérok tot op halverwege de kuit met een heel grote trui erboven – vreselijk! Maar jonge meisjes dragen het omdat ze nog zoekende zijn en ermee willen aangeven dat ze bij een bepaalde groep mensen horen. Als volwassen vrouw weet je hopelijk wie je bent en wat je staat, en hoef je niet meer aan elke trend mee te doen. De enige beslissing die jij moet nemen in de mode is of iets bij je past. Als jij je jezelf goed voelt in een minirokje met luipaardprint: ga je gang.” Wij zijn een generatie die iets nieuws doet. Misschien worden we wel iconisch…