De kunst van het vastbinden
In fotografiemuseum Foam is weer een grootheid te zien: de Japanse fotograaf Araki. Omhuld door controverse, moeilijk te grijpen, misschien wel doordat je als westerling in een Japanse wereld stapt. Toch is zijn populariteit buiten de landsgrenzen getreden en heeft hij wereldwijd veel roem en bewondering gekregen. Araki staat bekend om zijn foto’s van een vorm van bondage ‘kinbaku’, wat letterlijk: ‘de kunst van het vastbinden’ betekent.
Overweldigend
Het mooie van een modern kunstmuseum is dat de kunstenaar zelf vaak nog leeft, dit ook in het geval van Araki (Tokyo, 1940). De tentoonstelling ‘Ojo Shashu – Photography of the Afterlife: Alluring Hell’ is dan ook in nauwe samenspraak met de kunstenaar gemaakt. Het is een overzicht van werk dat hij door de jaren heen gemaakt heeft. Gemeenschappelijke deler is dat het overweldigend is: persoonlijk, incidenteel, lukraak, wellustig, erotisch, anarchistisch, ontroerend, vulgair en sentimenteel. Araki’s werk staat bekend om een focus op het dagelijkse leven en de verweven thema’s van Leven (seks) en Dood.
Realiteit aangaan
Het werk van Araki is vaak nauw verbonden met zijn eigen stad Tokyo en de herinneringen aan het huwelijk met zijn in 1990 overleden vrouw Yoko. Alleen door afstand te nemen via zijn lens, kan de kunstenaar de realiteit aangaan en het leven en de dood met elkaar verzoenen. Omdat het werk uit een andere cultuur komt met voor ons onbekende symboliek is het een aanrader om een (gratis) rondleiding te volgen op donderdagavond. Daarin wordt je niet verteld ‘hoe het zit’ maar worden wel handvatten aangedragen om het werk zelf beter te duiden. De tentoonstelling biedt de bezoeker inzicht in de complexiteit en obsessies van een internationaal zwaargewicht van de fotografie.
De tentoonstelling ARAKI Ojo Shashu – Photography for the Afterlife: Alluring Hell is van 19 december 2014 tot en met 11 maart 2015 te zien in Foam in Amsterdam. Open dagelijks van 10.00 – 18.00 uur, do/vr van 10.00 – 21.00 uur.