Chauffeur voor de deur
De deelauto is bezig aan een opmars en wordt steeds normaler.
Welke vormen van auto delen zijn er, wat kost het en wat zijn de voor- en nadelen? Hoe dat delen allemaal werkt lees je in Zin 4- 2017. Verkeersplatform CROW maakte een handig overzicht. Je vindt het hieronder:
Een auto staat gemiddeld 95 procent van de tijd stil blijkt uit verschillende onderzoeken, terwijl in die tijd de afschrijving doorloopt en de eigenaar betaalt voor verzekeringen. Als meerdere mensen een auto gebruiken, en er ook voor betalen, dan wordt een auto goedkoper om te gebruiken en dus ook om te verhuren. Minstens zo belangrijk voor de opkomst van autodelen is de techniek, die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Meestal is het een kwestie van een appje downloaden, waardoor je bijvoorbeeld op een gps-kaart ziet waar een auto vrij is of welke ritten er tegen welke prijzen worden aangeboden.
Delen maar
Er zijn in principe vijf verschillende vormen van autodelen. Delen klinkt misschien wat socialer dan het daadwerkelijk is, want meestal gaat het om een auto huren of een rit betalen. In de klassieke vorm staan deelauto’s ergens op een vaste plek bij je in de buurt. Je reserveert een paar minuten van tevoren en brengt de auto op dezelfde plek weer terug. Vergelijkbaar werkt het met peer-to-peer car sharing, maar dan huur je een auto van een particulier. Een derde mogelijkheid is one-way carsharing: dan laat je de wagen achter op jouw plek van bestemming. Bij particulier autodelen gebruik je in een besloten kring een auto. Ten slotte zijn er de taxi- en carpooldiensten, waarbij je niet alleen de auto, maar ook de chauffeur deelt. Je betaalt voor een rit in een particuliere auto. In het schema zijn alle vormen en de bijbehorende voor- en nadelen op een rijtje gezet.