De rollen omgedraaid
Oude reclames in een nieuw jasje
In de jaren ’50 waren reclamemakers vooral mannelijk, en de mannen die de reclame-uitingen maakten waren van mening dat vrouwen niet veel anders deden (of moesten doen) dan het huishouden. Maar wat als de rollen in deze oude reclames nu eens worden omgedraaid?
Omtoveren
Dit dacht Eli Rezkallah ook. De 31-jarige visueel kunstenaar en fotograaf uit Beiroet heeft een aantal oude reclamefoto’s aangepast van mannen naar vrouwen. Het idee om dit te doen kwam nadat hij bij familie op bezoek was geweest. Zijn ooms vertelden dat vrouwen maar beter konden gaan koken en verzorgen dan te werken, want dat konden ze toch niet.
Achterhaald
Eli was geschokt en wist niet dat er nog steeds mannen waren die zo dachten als bijna 70 jaar geleden. En met dit idee heeft hij onderstaande reclame-uitingen aangepast van vrouw naar man. Zoals hij zelf zegt: “Ik bedacht een parallel universum waarin de rollen tussen mannen en vrouwen omgedraaid waren en de ouderwetse denkwijze pijnlijk duidelijk werd.”
Omdenken
Niet iedereen was blij met het omdraaien van de rollen, maar veel van zijn familie en vrienden vonden het juist een heel sterk project. En wij vinden het ook supergoed gelukt en hopelijk doet het bij veel mensen nog hun ogen openen!