Dit is dé kleur van 2019
Heldere kleuren staan volwassen vrouwen goed
Daar zijn ze weer, de ruitjesbroek, witte blouse, sleehak of puntkraag. Terug van nooit echt weggeweest. Journalist Liddie Austin (1959) beziet de retro-trend van dit moment. Deze keer: flatterend koraal
De kleur van 2019!
Weet je het nog? Wat de kleur van het jaar is? Eind 2018 maakte kleurcoderingsbedrijf Pantone bekend dat Living Coral (koraalrood) de kleur van 2019 was. Bij de bepaling daarvan waren ze niet over één nacht ijs gegaan. Men had een grondige studie gedaan naar modecollecties, kunstcollecties, reisbestemmingen, films en andere sociaaleconomische omstandigheden om tot de conclusie te komen dat ‘deze levendige en bezielende tint met een gouden ondertoon onze aangeboren behoefte aan optimisme en vreugdevolle bezigheden symboliseert’. ‘Levendig en toch zacht, Pantone Living Coral omarmt ons met warmte en biedt comfort en vrolijkheid in onze voortdurend veranderende omgeving’, ronkt het bedrijf op zijn website. Toe maar!
Koraalrood
Nadat ik een beetje was uitgelachen, zag ik enigszins tot mijn verbazing in modezaken inderdaad veel koraalrood hangen. Hoe was het mogelijk? Die kleren moesten gemaakt zijn toen nog niemand wist dat koraalrood in 2019 ‘ons verlangen naar speelse expressie belichaamt’ (aldus opnieuw Pantone). Tijd voor een bezoekje aan de showroom van Kyra&Ko, een Nederlands modemerk dat als geen ander gevoel voor kleur heeft – en dus warempel ook veel koraalrood in de collectie heeft deze zomer.
Ontwikkelingen
Hoe kwam designer Sylvia Brouwer er zo’n anderhalf jaar geleden bij om – overigens naast kleuren als blauw en lime – koraalrood te gaan gebruiken? “Dat is altijd de uitkomst van een heel proces. Waarbij inderdaad ook wat er in de maatschappij gebeurt een rol speelt,” vertelt ze. “Er komt van alles bij elkaar. Op de garenbeurzen die ik bezoek worden bepaalde kleuren aangeboden. Ik zie dingen om me heen, voel van alles. Nieuwe ontwikkelingen hangen vaak een beetje in de lucht. Ook wat we het voorafgaande seizoen hebben gedaan speelt een rol. En wat er op de catwalks gebeurt. Vervolgens filter ik alle informatie die ik heb verzameld. En dan rolt er iets uit.”
Gemengde gevoelens
Koraalrood in dit geval. Bij Kyra&Ko – en niet alleen daar. “Ik had gemengde gevoelens toen ik hoorde dat dit Pantones kleur van het jaar was,” bekent Brouwer. “Enerzijds is het een bevestiging: we zitten op het juiste spoor! Anderzijds denk je natuurlijk ook: nu ga je die kleur overál zien.” Maar met de kleur op zichzelf blijft ze blij. Koraalrood is namelijk een succes bij hun primaire doelgroep: vrouwen vanaf 35 jaar. “We kiezen sowieso meestal voor heldere kleuren want die staan volwassen vrouwen vaak goed,” weet accountmanager Caroline Weenink, die vaak op verkooppunten gaat kijken wat het goed doet. “En koraalrood flatteert absoluut. De kleur is niet te hard, staat zowel donkere als lichte vrouwen en is bovendien goed met andere tinten te combineren.”
Pasvorm
Afgezien van kleur, waar letten de makers van Kyra&Ko nog meer op voor ons soort vrouwen? “Bij deze doelgroep is de pasvorm extra belangrijk. Onze jurken moeten ook bij de grotere maten goed zitten,” aldus Brouwer. “We kiezen voor stevige stoffen die niet tekenen, met stretch waar het kan.” Caroline Weenink voegt eraan toe: “Veel vrouwen willen graag een mooie halslijn die wat huid laat zien maar ze willen ook mouwen. Omdat je armen er met het ouder worden vaak niet beter op worden. Bij mouwloze jurken zorgen we altijd voor een bijpassend jasje of een niet te dik vest. Of een mooie sjaal.” Geen wonder dat de grande dame van de patisserie Janny van der Heijden
een groot fan van het merk is.
Laten we eens in de glazen bol van de modekleuren kijken: kunnen ze bij Kyra&Ko misschien al verklappen wat de modekleur van volgend jaar wordt? Sylvia Brouwer, lachend: “Wij zijn voor 2020 bezig met afgeleiden van koraalrood: zalm, abrikoos, oranje.” Pantone, over to you!
Tekst: Liddie Austin
Meer modeadvies van Liddie? Met deze aanbieding lees je Zin wel erg voordelig.