Muziek in de tent
Een spiksplinternieuw festival voor klassieke muziek, dat is Wonderfeel. In natuurgebied Schaep en Burgh te ’s-Graveland zijn drie dagen lang en twaalf uur per dag meer dan honderd concerten, lezingen, kinderactiviteiten, muziekdocumentaires en rollende keukens. Grote namen passeren de revue, zoals violiste Isabelle van Keulen die samen met pianist Hannes Minnaar een aantal concerten zal geven. Ze spelen een gemengd programma met stukken van Beethoven en Schumann. Beethovens Kreutzersonate staat centraal. Zin sprak haar:
Wat maakt die Kreutzersonate zo speciaal?
“In de lange reeks sonates die Beethoven doorheen zijn leven schreef, komt deze compositie van halverwege zijn leven, toen hij een rijpe maar nog niet stokdove man was. Het stuk is heel virtuoos, voor beide musici technisch maar ook muzikaal een grote uitdaging. Het is een relatief groot werk ook, het duurt ongeveer vijfenveertig minuten. Ik vind het een behoorlijk pittig stuk.”
Volgens het programma zou deze sonate lustgevoelens opwekken?
“Oh is dat zo? Daar heb ik nog nooit van gehoord, haha! Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Maar lustgevoelens, dat vind ik zo banaal klinken. Je moet daar geen plaatje op plakken. Sommige mensen vinden bepaalde muziek droevig en anderen absoluut niet. Zelf vind ik het vooral een vitaal en levenslustig stuk. Opzwepend ook, je moet als luisteraar op het puntje van je stoel zitten. In die zin is het opwindend, maar niet op een banale manier. De onbegrensde energie van het stuk woelt iets los in je binnenste.”
Waarom is het zo’n geschikt stuk om buiten in een tent te spelen?
“Ik denk, dat als je buiten iets speelt wat heel fijntjes en subtiel is, je kans hebt dat het vervliegt. Het is belangrijk dat je precies de juiste entourage hebt en volgens mij is dit een heel bijzondere tent met speciale akoestiek. Het publiek zit om de musici heen waardoor het echt een soort muziekbelevenis wordt. En juist dan kan zulke intense muziek heel erg bij je binnenkomen.”
Wonderfeel.nl van 24-26 juli