De kracht van kleding
Kleed je mooi aan en je voelt je beter
Daar zijn ze weer, de ruitjesbroek, witte blouse, sleehak of puntkraag. Terug van nooit echt weggeweest. Journalist Liddie Austin (1959) beziet de retro-trend van dit moment. Deze keer: jezelf opdoffen.
Geen slobbertrui
Vorige week ging ik op een doodgewone vrijdagmiddag bij een vriendin langs. De avond daarvoor had ik al een tikje opgewonden bedacht wat ik zou aantrekken: een grijze jurk waarvan ik het vermoeden had dat die goed zou passen bij de beige laarzen die ik maanden geleden heb gekocht, maar nog nauwelijks heb gedragen. Wanneer had ik dat moeten doen – ik zit zoals iedereen meestal thuis en dit zijn zelfs nu geen laarzen die je aantrekt voor het dagelijkse uitje naar de supermarkt. Die vrijdag stak ik mijn haar op, deed ik lippenstift op – bij de vriendin thuis hoefden we niet te mondkappen, dus dat kon ook weer eens – en ging in mijn jurk en op mijn nieuwe laarzen op pad. Toen mijn vriendin haar voordeur opende, zag ik dat zij er ook enigszins opgedoft uitzag. We waren elkaars hoogtepunt van de dag: de reden om géén joggingbroek en slobbertrui te dragen.
De psychologie van kleding
Na verloop van tijd wil je toch wát: iets leuks aantrekken, een beetje moeite doen. Op een of andere manier doe je dat als je alleen je gezinsleden onder ogen komt (of misschien wel helemaal niemand) toch iets minder. Het is niet voor niks dat deze winter – naast joggingbroeken – vooral bovenkleding, sneakers en slaapzak-achtige winterjassen werden verkocht – dat zijn de kledingstukken waarin we ons nu aan de buitenwereld tonen, Zoomend en wandelend.
In haar boek Kleed jezelf gelukkig – een aanrader voor wie ook geïnteresseerd is in de psychologie van kleding – schrijft style shrink Manon Meijers over enclothed cognition: het wetenschappelijk bewezen verschijnsel dat kleding de kracht heeft om de psychologische staat van de drager te beïnvloeden. Voel je je goed in wat je draagt, dan presteer je beter. Interessant… Zouden we daar iets aan kunnen hebben tijdens de lockdowns? “Absoluut!” zegt Meijers als ik haar bel. “Steeds maar in comfortabele kleding rondlopen is een soort troostkleden, net zoals je in moeilijke tijden kunt gaan troosteten. Er is niks mis mee, maar zorg ervoor dat je je nu minstens één keer per week helemaal aankleedt, met alles erop en eraan: haar, make-up, feestelijke hakken. Ook al zit je zo alleen maar thuis op de bank, het zal je als je dat elke week doet verbazen hoeveel effect het heeft op je geest. Je hersenen laten zich namelijk heel makkelijk bedriegen. Je draagt een outfit die aangeeft dat je iets leuks gaat doen? Dan maakt het brein stofjes aan die horen bij ‘iets leuks doen’. Je gaat je er dus beter door voelen. Je mooi aankleden is niet alleen ijdelheid.”
Op je best
Je zou enclothed cognition ook kunnen inzetten bij zakelijke Zoomgesprekken, zegt ze. “Die joggingbroek waarin je nu sommigen van ons kunt uittekenen, kan functioneel zijn, want we presteren beter als we ons comfortabel voelen in wat we aan hebben. Maar ik zou hem bij een zakelijk gesprek wel aan de bovenkant combineren met iets waarin je je professioneel op je best voelt of waaraan je een positieve manier van je presenteren hebt gekoppeld. Dat kan een colbertje zijn, een favoriete blouse of dat ene paar oorbellen. Door zo’n item te dragen voel je je beter en ben je tijdens het Zoomen net iets scherper.”
Dus eigenlijk had ik me mooier moeten aankleden voor dit telefoongesprek? Daar zijn we weer: die moeite doe je dus niet als iemand je niet ziet. Jammer, vindt Manon Meijers. “We snappen allemaal dat kleding een taal is die je gebruikt om contact te maken met andere mensen, maar we vergeten dat die kleding eigenlijk het luidst tegen onszelf spreekt.”
Bekijk de bijpassende shoptips van Liddie in Zin 4. Dit nummer ligt nu in de winkel of bestel je eenvoudig online zonder verzendkosten.