Uit elkaar?
Antwoord op 4 veel voorkomende vragen
In opdracht van de Rijksoverheid | Bij een echtscheiding (of als je samenwoont en uit elkaar gaat), moet je een hoop regelen. Om je te helpen het financiële plaatje compleet te maken na de break-up, beantwoordt scheiden-expert Manuela Blanken van de Belastingdienst enkele belastingvragen – gesteld door Zin-lezers – rondom scheiden. Scheiden is immers al zwaar genoeg.
Gezamenlijke spaarrekening
Wij hebben een flink bedrag op onze gezamenlijke spaarrekening staan. Wat zou er gebeuren als we gaan scheiden?
Manuela Blanken: “Dat is afhankelijk van jullie eerder gemaakte afspraken hierover bij het aangaan van jullie huwelijk, geregistreerd partnerschap of samenlevingsovereenkomst. Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd, dan is de basisregel dat jullie vermogen (waaronder de spaarrekening) 50/50 verdeeld moet worden. Kijk dus na in welke vorm je samenwoont of getrouwd bent en welke verdeling een scheiding met zich meebrengt. Wil je de afspraken wijzigen, dan heb je veelal een notaris nodig. Heb je nog geen afspraken gemaakt, dan raad ik aan deze alsnog te maken en vast te leggen. Zo zorg je ervoor dat geldzaken nu en in de toekomst goed geregeld zijn. Ook is het fijn dat je op een later moment altijd op de afspraken kunt terugvallen mocht er onduidelijkheid over zijn. Maak die afspraken het liefst als je nog samen bent en nog goed met elkaar in gesprek kunt over de financiën.”
Zorgtoeslag
Ik ontvang zorgtoeslag. Mijn partner (we wonen samen) en ik gaan uit elkaar, heeft dat eigenlijk consequenties voor mijn toeslag?
Manuela Blanken: “Als jouw financiële situatie verandert bij het uit elkaar gaan, kan dit invloed hebben op jouw toeslagen. Regel eerst dat je ex niet langer meetelt voor de toeslagen die je ontvangt. Als jij of jouw ex verhuist, geef dan de adreswijziging door aan de gemeente. Vanaf de eerste dag van de maand nadat je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven, telt jouw ex niet meer mee voor de toeslag. Was je getrouwd? Dan moet je ook aan Toeslagen doorgeven dat je gaat scheiden. Hierbij telt de datum dat je het verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank hebt gedaan. En verandert jouw inkomen, bijvoorbeeld omdat je partneralimentatie krijgt of moet betalen? Of omdat je meer uren gaat werken? Geef jouw nieuwe inkomen snel door. Zo voorkom je dat je achteraf moet terugbetalen of te weinig zorgtoeslag ontvangt.”
Belastingaangifte
Wat doe ik met de belastingaangifte over het jaar waarin ik ben gescheiden?
Manuela Blanken: “Je kunt ervoor kiezen om het jaar van uit elkaar gaan nog als fiscaal partners aangifte te doen. Dat heeft als voordeel dat je jouw inkomsten en aftrekposten nog een laatste keer gunstig kunt verdelen. Iedere verdeling mag, zolang het totaal uitkomt op 100%. Houd er wel rekening mee dat de verdeling van het vermogen en de aftrekposten invloed kan hebben op de hoogte van de toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen. Blijven jullie in het jaar van de scheiding fiscaal partners? Dan is het slim om samen digitaal belastingaangifte te doen. Zo voorkom je dat je gegevens vergeet of verkeerd invult.”
Juridische kosten
Zijn juridische kosten rondom een scheiding eigenlijk aftrekbaar?
Manuela Blanken: “Juridische kosten die je maakt om partneralimentatie te krijgen, verhogen of behouden mag je aftrekken van de belasting. Net zoals betaalde partneralimentatie. Overige juridische kosten zijn niet aftrekbaar. Denk aan de kosten voor een advocaat, mediator of notaris, die niet zien om partneralimentatie te krijgen, verhogen of te behouden. Ook de griffiekosten en de betaalde kinderalimentatie mag je niet aftrekken.”
Meer informatie? Ga naar Belastingdienst.nl/scheiden voor meer informatie en om een persoonlijke scheiden-checklist te maken.