Thrillerschrijver Anita Terpstra:
‘Heerlijk om samen met de hoofdpersoon de dader en het motief te ontmaskeren’
Hoe kom je ooit los van het verleden als een bepaalde gebeurtenis uit dat verleden je nog steeds wordt nagedragen? Dat onderzoekt thrillerschrijver Anita Terpstra (1974) in De vondeling: een meisje vindt een baby in een bos en geeft deze mee aan een vrouw. De vrouw en de baby verdwijnen spoorloos; het meisje wordt nooit geloofd.
Je schreef een non-fictieboek over grote gezinnen van vroeger en een roman. Toch schrijf je vooral thrillers. Wat trekt jou zo in dat genre?
“De spanning! Ik ben een fervent thrillerlezer en het is heerlijk om samen met de hoofdpersoon de dader en het motief te ontmaskeren. De beste thrillers zijn die waarin de dader als een complete verrassing komt. Als schrijver probeer ik lezers natuurlijk zo veel mogelijk op het verkeerde been te zetten.”
Hoe weet je als schrijver dat jouw spanning de lezer op het puntje van zijn stoel zet? Heb je een beproefde methode?
“Als schrijver weet je natuurlijk alles en is het de kunst om informatie op de juiste manier te doseren, alsof je de lezer door een soort doolhof leidt. Je mag niet teveel onthullen, maar ook niet te weinig. Nee, er is geen beproefde methode. Elk boek, elke plot is weer anders. Gelukkig maar, anders zou het schrijven heel saai worden.”
Je nieuwste thriller, De vondeling, staat op het punt van verschijnen. Waarin of hoe vond je de inspiratie voor het verhaal?
“Ooit las ik een kort nieuwsbericht over een meisje dat een baby had gevonden. Ze had die baby aan een vrouw gegeven maar de politie wist van niks. Ik heb er nooit weer wat over kunnen vinden en in die zin is mijn nieuwsgierigheid nooit bevredigd. Dus besloot ik er een verhaal over te schrijven.”
De vondeling speelt zich af op een eiland met een eilandgemeenschap. Waarom koos je daarvoor? Wat betekent dat voor het verhaal?
“In een kleine, hechte gemeenschap is het bijna onmogelijk om anoniem te zijn. Iedereen weet, bijna, alles van iedereen. Families wonen er vaak al eeuwenlang, mensen zijn met elkaar verbonden omdat leden van families met elkaar trouwen. In een stad is dat veel minder, bemoeien mensen zich minder met elkaar. Die dynamiek geeft het verhaal een bepaalde diepgang: hoe kom je ooit los van het verleden als een bepaalde gebeurtenis uit dat verleden je nog steeds wordt nagedragen?”
Noora vindt als kind een baby in het bos. Die door een vrouw wordt meegenomen. Waarom gelooft niemand Noora vervolgens?
“Omdat de vrouw en baby nooit worden gevonden. De vrouw zegt tegen Noora dat ze de baby naar de politie gaat brengen, maar dat doet ze niet. Zij en de baby verdwijnen spoorloos. Noora’s ouders liggen in scheiding en haar verhaal wordt afgedaan als een schreeuw om aandacht. Ook is de politie op dat moment druk met de verdwijning van een jonge vrouw.”
Waarom is het voor Noora twintig jaar later nog steeds belangrijk te bewijzen dat ze geen leugenaar is?
“De vondst van de baby heeft een enorme impact op het leven van Noora gehad. Ze werd weggezet als fantast en dat heeft haar leven op het eiland negatief beïnvloed. Ze werd gepest.”
De vondeling opent met Blanca, een vrouw die in een onbekende kamer ligt en steeds een slaapmiddel krijgt toegediend. Hoe is ze daar gekomen?
“Dat weet ze niet, vanwege geheugenverlies. Ze probeert erachter te komen hoe ze daar terecht is gekomen.”
Uiteindelijk raken de levens van Blanca en Noora met elkaar verweven. Hoe? En wat betekent dat voor de eilandgemeenschap?
(lacht) “Daarvoor moet je het boek lezen, anders verklap ik de plot!”
Ben je als je schrijft zelf ook benieuwd naar de afloop?
“Ik weet het einde en schrijf daar naartoe. Al moet ik zeggen dat ik vaak nog van dader en motief wissel. Een thriller moet zodanig in elkaar zitten dat er meerdere daders en motieven zijn, anders is het niet spannend.”
Alweer een nieuw project op stapel?
“Altijd! Ik verklap alleen nog niks.”
Over het boek
Blanca ontwaakt in een onbekende kamer, zonder zich te kunnen herinneren wie ze is en hoe ze daar terecht is gekomen. Het duurt niet lang voordat ze zich realiseert dat er iets vreselijk mis is. Een vrouw injecteert haar elke dag met een slaapmiddel. Waarom mag ze niet wakker worden?
Noora, een jong meisje dat opgroeit op een Waddeneiland, vindt op een dag in het bos een baby. Op weg naar huis ontmoet ze een vrouw die belooft de vondeling naar de politie te brengen, maar zij verdwijnt met de baby. Niemand gelooft Noora en ze wordt ervan beschuldigd alles verzonnen te hebben. Twintig jaar later keert Noora terug naar haar geboortedorp om eens en voor altijd te bewijzen dat ze geen leugenaar is. Plots komen de werelden van Blanca en Noora samen en moet de kleine, gesloten gemeenschap op het eiland haar geheim prijsgeven.
(De vondeling, Cargo, € 21,99)
Over de schrijver
Anita Terpstra (1974) studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis. Eerder schreef zij veelgeprezen thrillers, waaronder het voor de Gouden Strop genomineerde Samen. Haar thrillers zijn ook in Duitsland en Frankrijk uitgegeven. Terpstra schreef daarnaast een non-fictieboek over grote gezinnen van vroeger, Het huis vol, dat enkele weken in de bestsellerlijsten stond, en de roman De moedermaffia. De vondeling is haar nieuwste thriller.
Zin in?
Wij geven 3 exemplaren van De vondeling weg. Kans maken? Deel je gegevens in onderstaand winformulier en wie weet. Meedoen kan t/m 16 oktober.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."