Mauritshuis: groter, gerenoveerd en 1 dag gratis
Na een verbouwing van twee jaar opent het Mauritshuis in Den Haag aanstaande vrijdag zijn deuren weer voor publiek (die dag gratis entree!). Wat is er veranderd? En welke meesterwerken zijn er zoal te zien?
In juni 2012 begon de grootschalige renovatie van het Mauritshuis, een monumentaal pand uit 1644, aan een grootscheepse verbouwing zodat het museum uitgebreid kon worden. Er werd een ondergrondse verbinding gemaakt tussen het Mauritshuis en het nabijgelegen Sociëteit de Witte, naar een ontwerp van architect Hans van Heeswijk. Daardoor heeft het vernieuwde Mauritshuis nu een twee keer zo grote oppervlakte. Het voormalige hoekpand van Sociëteit de Witte heet nu de Royal Dutch Shell Vleugel.
De werkzaamheden in sneltreinvaart:
Meer ruimte, zelfde sfeer
Een foyer verbindt het oude en nieuwe deel met elkaar. In het nieuwe gedeelte vindt u de educatieve Kunstwerkplaats, een bibliotheek, een evenementenzaal, een tentoonstellingsruimte, brasserie en museumwinkel. Misschien wel even wennen: de hoofdingang naar het voorplein verplaatst. Het pand dat voorheen al dienst deed als museum heeft ook een opknapbeurt gekregen – de ramen, de klimaatinstallatie en de verlichting zijn vervangen en het interieur is gemoderniseerd. De uitstraling en sfeer van het museum zijn onveranderd gebleven.
Collectie
Tijdens de verbouwing was een deel van de collectie ondergebracht bij andere musea, waaronder het Gemeentemuseum van Den Haag. Nu zijn alle schilderijen, waaronder Vermeers ‘Meisje met de Parel’, ‘Anatomische les van dr. Nicolaes Tulp’ van Rembrandt, ‘Het Puttertje’ van Fabritius en ‘De Stier’ van Potter, weer terug op hun vertrouwde plek. Voor wie toch bang is de weg kwijt te raken – of wie gewoon meer van de collectie te weten wil komen: het Mauritshuis heeft een gratis app uitgebracht met routes door het museum en meer informatie over het gebouw en de kunstwerken (vanaf 27 juni hier te downloaden).
Enkele meesterwerken uit het Mauritshuis:
‘Meisje met de parel’, Johannes Vermeer, c.a. 1665
Het beroemdste schilderij van Vermeer, die werd gezien als meester van het licht, volgens het Mauritshuis te zien aan het zachte in het meisjesgezicht, de glimlichtjes op haar vochtige lippen en de glanzende parel.
‘Zelfportret’, Rembrandt van Rijn, 1669
Dit zelfportret maakte Rembrandt in zijn laatste levensjaar – het kan zomaar zijn allerlaatste zijn. Het Mauritshuis zegt hierover: ‘Opmerkelijk is de manier waarop hij het gezicht met stevige penseelstreken schilderde. Met dikke lagen, bijna geboetseerde verf suggereert Rembrandt een mens van vlees en bloed.’
‘Oude vrouw en jongen met kaarsen’, Peter Paul Rubens, ca. 1616-1617
Een zeldzaam ‘nachtstuk’ van Rubens met opvallende lichteffecten. Nachtstukken waren doorgaans uitdagingen voor schilders, omdat er maar één lichtbron was en er sterke contrasten tussen licht en donker geschilderd moesten worden.
‘Gezicht op Delft’, Johannes Vermeer, ca. 1660-1661
Het beroemdste stadsgezicht uit de Gouden Eeuw, waarbij Delft vanuit het zuiden te zien is.
Mauritshuis, Den Haag
Open vanaf 27 juni (die dag tot middernacht gratis entree)