Koop een droom!
Nu is een goede tijd om in kunst, oldtimers en andere (jeugd)dromen te investeren (ook met een normale beurs).
Investeren in iets moois is veel leuker dan beleggen in aandelen. Nu is het een goede tijd om kunst, antiek of die klassieke Porsche te kopen. Geld over? Sla je slag met deze aankooptips van kenners.
Tekst: Judith van Ruiten | Beeld: ANP, Hollandse Hoogte
Zeldzame, klassieke auto’s boeken veilingrecord na veilingrecord. Prijsverdubbelingen binnen een jaar zijn geen uitzondering. De omzet van het veilinghuis Christie’s in Amsterdam groeit tegen het economische tij in fors. Vorig jaar met zestien procent en het jaar daarvoor met dertig procent. Sotheby’s laat een vergelijkbaar beeld zien. Vooral dankzij nieuwe kopers uit opkomende economieën als China, maar ook door vermogende Nederlanders.
Kunsttips van een kenner
Miljoenen voor een Warhol of Lichtenstein heb je waarschijnlijk niet liggen, maar ook met een normale beurs kan je op veilingen goed scoren. Hoewel het bij kunstaankopen vooral zou moeten gaan of iemand het mooi vindt, ziet directeur Jop Ubbens van Christie’s steeds meer mensen komen die kunst vooral als een belegging zien. Ubbens adviseert te gaan voor wat hij ‘hedonistisch rendement’ noemt en niet voor financieel gewin, want: “Beleggen in kunst is altijd risicovol.”
Toch vallen er voor wie gevoel heeft voor kunst, zich goed laat adviseren en een gokje durft te wagen, interessante winsten te boeken. Een bekend voorbeeld is de Chinese kunstenaar Zhang Xiaogang. Zijn werk ging in tien jaar maar liefst zesduizend keer over de kop. Zelfs Ubbens had niet durven voorspellen dat China – een land zonder enige betekenis in de kunstwereld – zou veranderen in een hoofdrolspeler, met Xiaogang voorop.
Over het algemeen geldt: hoe unieker en zeldzamer, hoe duurder. Het veilinghuis kijkt nooit verder vooruit dan twee tot vijf jaar en ziet trends komen en gaan. Een geheime tip van de kenner? “Schilderijen en tekeningen uit de nog vrij onontgonnen 18de eeuw van bijvoorbeeld Cornelis Troost, Jacob de Wit, Hendrik Keun en Jacob Cats kosten nu zo’n 1500 tot 15.000 euro, maar zouden het wel eens goed kunnen gaan doen. Tekeningen van de laat 19de, vroeg 20ste eeuw van Toorop, Sluijters, Kirchner en Permeke zijn ook een goede koop. Die gaan weg voor zo’n 5000 tot 25.000 euro,” zegt de baas van het veilinghuis.
Waarom Ikea als het antiek kan?
Wie geen affiniteit heeft met kunst kan ook kiezen voor oude horloges, bijzondere edelstenen of zelfs wijn. Eigenaar en veilingmeester Talita Teves van het veilinghuis AAG adviseert een antieke kast in huis te halen of die op te slaan. Antiek is nog nooit zo goedkoop geweest en volgens Teves binnen vijf tot acht jaar weer in de mode. “Waarom een Ikea-kast kopen als je voor een paar honderd euro een prachtige, duurzame en functionele antieke kast op de kop kunt tikken?” vraag zij zich af. “Vroeger waren er kleding-, servies- en linnenkasten in verschillende vormen en maten passend bij je huis. Die je bovendien heel gemakkelijk uit elkaar kon halen. Koop een mooi 18de eeuws, niet gerestaureerd exemplaar en over een paar jaar is het gegarandeerd kassa.”
En voor wie de damesbladen niet volgt: de parelketting met gelijke parels is uit de mode. Ouderwetse kettingen met ongelijke parels zijn het nu helemaal. Zilver doet het eveneens goed op veilingen. Van dienbladen tot kommetjes; blingbling is in en poetsen mag weer. Teves: “Wat je ook koopt: laat je goed adviseren door het veilinghuis, een kunsthandelaar of -makelaar. En koop vooral met je hart.”
Jongensdroom: koop een oldtimer
Ook auto’s worden momenteel afgehamerd voor prijzen die een paar jaar terug nog voor onmogelijk werden gehouden. Laat die antieke kast eigenlijk maar zitten, maak een jongensdroom waar en koop een oldtimer! Niet alleen de Rembrandts van de autowereld, zoals de 39 Ferrari’s GTO en 120 Fords GT40, nemen in waarde sterk toe. Wie over vijf jaar vrijwel gegarandeerd rendement wil, koopt bijvoorbeeld een luchtgekoelde Porsche 911 uit de jaren 90. Nu nog te koop voor een mille of dertig, maar: “Over drie jaar is dat model 35.000 euro waard,” voorspelt klassiek autotaxateur Peter Luxwolda.
Of wat dacht je van een Lancia Delta Integrale of een BMW M3 uit de vroege jaren 90. Die kosten zo’n 30 à 40.000 euro. De jongetjes van toen zijn nu naar deze vrij zeldzame modellen op zoek en trekken graag de portemonnee. Ook hier geldt: meer komen er zeker nooit bij. Maserati’s en Ferrari’s uit de jaren 50 tot 70 doen het ook goed en gaan weg voor anderhalf tot drie ton. Koop een zo origineel mogelijke auto met zo weinig mogelijk kilometers en een goede documentatie. Hoe minder eigenaren, hoe beter. En een oorspronkelijke in Nederland geleverde auto is altijd meer waard dan een importauto. Volg ook hier de trends. Want de Citroën DS’en, Saabs en Jaguars die een paar jaar terug zo hip waren, zijn nu een stuk minder in trek. Dat zie je ook terug in de prijzen.
Toch maar sparen?
Speelt je liever op safe, dan je er ook op gokken dat de spaarrentes zullen stijgen. Hoewel het meest gehoorde geluid is dat dit ondanks de aantrekkende economie de komende twee jaar nog niet zal gebeuren. Je huis aflossen dan maar? Dat is altijd verstandig. Maar iets moois kopen is leuker. Valt zowel het hedonistisch als het economisch rendement tegen, dan geldt voor het nageslacht: nieuwe ronde, nieuwe kansen.