Eerder deze week hebben we al Instagram, Facebook en Pinterest uitgelegd. Maar wat bestaat er eigenlijk nog meer in de steeds maar groeiende onlinewereld?
Snapchat
Snapchat is onder de leeftijdsgroep 40 tot 65 jaar het minst gebruikte sociale medium. Want maar 4% van deze leeftijdsgroep heeft een Snapchat-account. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruiken de app het meest. Met Snapchat kun je foto’s en video’s delen. Dit kan naar een van je Snapchatvrienden.
De snaps verdwijnen zodra ze door de ontvanger geopend en gezien zijn. Daarnaast kun je foto’s of video’s in je verhaal delen; deze zijn zichtbaar voor al je vrienden en 24 uur lang te bekijken. Snapchat maakt – dat is anders dan bijvoorbeeld een foto sturen via Whatsapp – gebruik van filters en lenzen. Elke stad en elk dorp heeft een unieke filter. Lenzen zijn animaties die de gebruikers over hun hoofd kunnen plakken. Door een lens heb je dan bijvoorbeeld ineens een vrolijke bloemenkrans op je hoofd.
Onderstaande video legt uit hoe het werkt:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Snapchat breidt zich snel uit. Een van de laatste updates is Snapchat Discover. Dat bestaat uit verschillende kanalen die gevuld worden door grote media als National Geographic, Daily Mail en anderen. De redacties posten elke dag een nieuw verhaal. Dat kunnen serieuze nieuwsberichten zijn, handige keukentips maar ook grote evenementen of sportwedstrijden.
Op Twitter is het mogelijk bekende en minder bekende mensen te volgen. De berichtjes die worden geplaatst zijn maximaal 140 tekens lang (Twitter experimenteert nu met 280 tekens) en geven dus informatie in het kort. Deze berichten worden een tweet genoemd. Is er iets gebeurd, dan wordt dat op Twitter waarschijnlijk als eerste gemeld.
Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Volg dan bijvoorbeeld @NUnl of @RTLnieuws. Of @NOSvoetbal voor de uitslagen van je favoriete club. Heb je aandelen? Dan kun je het Twitteraccount van de AEX volgen (@AEXnl), dit zet elk uur de koersen online. Dol op lezen? Volg je favoriete schrijver: @adriaanvandis1 bijvoorbeeld of @marionbloem.
Om al deze pagina’s te kunnen volgen ga je naar de website of app van Twitter en maakt een account
aan. Zelf zoeken naar interessante accounts? Toets in de zoekbalk bovenin een naam, onderwerp of zoekterm in en je krijgt talloze suggesties. Resultaten die beginnen met een @ zijn accounts.
Ook @Zinmagazine is te volgen op Twitter!
Online magazines
Er verschijnen steeds meer online magazines.
Twee voorbeelden:
Mynd.nu is een online tijdschrift voor ‘een dagelijkse dosis psyche’. Met artikelen over onder meer liefde, leren luisteren, introvert zijn, ouder worden en gezondheid.
Franska.nl is het sprankelende online magazine van Franska Stuy, oud-hoofdredacteur van Libelle. Het gaat er over vriendschap, koken, wonen, mode en beauty.
Ook geïnteresseerd in Facebook? Lees hier wat het allemaal precies is en wat je er mee kunt! Of misschien ben je er al bekend mee, maar nog niet met Pinterest of Instagram!