Niet zo’n planner of juist moeite met het uitvoeren? Met deze stappen komt een geordend leven binnen handbereik.
Voorbereiden
Zorg voor een opgeruimd bureau om rust en concentratie te krijgen. Een bomvolle agenda met allerlei gekleurde papiertjes? Gezellig, maar niet echt overzichtelijk. Werk liever met een lege agenda. Schrijf alleen de écht belangrijke zaken op. Een echt pietje-precies haalt daarna de taken ook nog weg met correctievloeistof.
Afronden
Let bij het maken van een planning op prioriteit: wat moet eerst gebeuren en wat kan eigenlijk nog wel even wachten? Ben je eenmaal ergens mee begonnen, maak dit dan eerst af. Pak alles taak voor taak aan en plan van tevoren welverdiende rust- en eetmomenten in.
Hulp vragen
Vaak tijd verspild door geklungel met de computer? Je bent niet de enige. Op internet staan niet voor niets allerlei handige instructiefilmpjes en tips bij veelvoorkomende vragen. Wees ook niet bang om een handige collega of kennis om hulp te vragen. Dat scheelt uiteindelijk enorm veel tijd in de planning.
Concretiseren
Een valkuil bij het maken van een planning is dat we vaak te snel, te veel willen. Deel een grote, vage klus op in behapbare en concrete stappen om het einddoel te bereiken. Dus niet ‘alle financiën op orde krijgen’ maar eerst ‘de belastingaanslag van het derde kwartaal indienen’.
Alarmeren
Het is mooi als de motivatie van binnenuit komt, maar soms hebben we nou eenmaal wat externe druk nodig om iets gedaan te krijgen. Denk aan het maken van afspraken met een kennis of collega. Ook zelf opgelegde tijdsdruk kan helpen, door bijvoorbeeld een alarm te zetten op het moment dat een taak af moet zijn.
Bewegen
Hup, van die stoel af! We zitten wat af, de hele dag: tijdens het werk, in de auto, voor de televisie. Tijdnood? Blijf juist niet aan een stuk door werken; even weg van het bureau doet wonderen voor de concentratie. Maak een lunchwandeling of loop om het uur even een rondje door het gebouw.